Jul och Nyår på Martinique

Mads under ytan.

SÅ, HUR HAR DET NU GÅTT MED ALLA MOTORPROBLEMEN VI HADE VID ANKOMSTEN TILL CARRIACOU? SVARET ÄR ATT VI TROR ATT DET GÅTT BRA!  Tror, därför att vi inte helt säkert vet vad exakt som var problemet med rökutvecklingen, eller jo vi vet hur det började ryka men inte helt säkert varför. Men vi anlitade en duktig motorkille, Manny, som håller till på Carriacou marina och som fixade vår jollemotor förra säsongen när det krånglat av och till ända sedan vi kom till Karibien men som sedan Manny lade sina skickliga händer på den gått som en klocka sedan dess. Och Manny ansåg att problemet berodde på remmen till generatorn. Mads var inte helt övertygad, men sedan Manny var där och fixade har motorn, peppar peppar, gått nästan helt felfritt. I alla fall utan just det problemet. Och vad beträffar vattnet i dieseln har vi pumpat ut ett antal liter diesel från botten på tanken som vi silat genom ett dieselfilter, en tratt med finmaskigt filter där vattnet hamnar på botten och smuts silas bort, och sedan hällt tillbaka den silade dieseln i tanken igen. Detta har vi nu gjort ett gäng gånger samt bytt bränslefilter och det ser inte helt så illa ut i nuläget.

SÅ HÄRLIGT ATT VARA ÅTER PÅ CARRIACOU
Två veckor blev vi kvar på Carriacou. Det var nog inte tanken från början men det var svårt att slita sig även denna gång. Först fokuserade vi på motorproblemen och sedan blev det en hel del dykning hos våra vänner på Deefere Diving som efter en rätt fullbokad och stressig sommar (orkansäsongen) nu hade en lite lugnare period innan nästa topp som börjar kring jul och nyår. Deefer Diving har under sommarmånaderna ett program, Caribbean Reef Buddy, för studenter inom marinbiologi där de får ta dykarcertifieringar och samtidigt verka för att bevara korallreven och då arbeta med och lära sig hur man planterar och odlar koraller på botten. De har även ett samarbete med veterinärvolontärer från hela världen som kommer för att arbeta och praktisera på en veterinärklinik på ön. Det finns mycket som pågår på lilla Carriacou. Sen var det mycket socialt med andra seglare, både svenska seglarvänner och ett kanadensiskt par vi träffade på Grenada men även nya bekantskaper från Danmark och ett mycket trevligt gäng engelsmän som är med i samma engelska seglingsklubb som oss. Och till vår stora glädje hann vi träffa våra nyfunna vänner från vår vistelse förra säsongen, Wendy och Bob från Boston, som bor på ön under vinterhalvåret och som precis hann komma tillbaka innan vi lämnade ön. Det var ett mycket efterlängtat återseende och vi hoppas på att träffa dem när vi seglar upp till USA i sommar.

Och sen har vi ju noodling, vattengympa med en frigolitrulle, tre morgnar i veckan som är ett otroligt socialt tillfälle och där man tränar skrattmusklerna lika mycket som övriga muskler. Sköna promenader varvat med båtfix och annat pyssel. Ja, men så gick två veckor väldigt fort och en måndag tidig förmiddag var det dags att segla vidare med siktet inställt på Martinique. Planen är att vi denna säsong ska fokusera på den norra delen av Karibien, det vill säga norr om Martinique, som vi ännu inte sett. Vi fick en bra segling på 25 timmar i bidevind och lite motsjö men helt OK. Utanför St Vincent upptäckte vi att några distans före oss seglade vår sydafrikanske vän, Peter på S/Y Andromeda Sol, som vi träffade på Tobago och som precis lämnat Bequia och aven han var på väg till Martinique.

ÅTER PÅ MARTINIQUE
Vi välkomnades på morgonen innan ankomst av ett rejält squall och sedan var det lite skönt att komma in på ankringsplatsen vid Saint Anne på sydvästra delen av ön. Det är en enorm ankringsvik med 100-tals båtar och en liten söt by med ett äkta franskt bageri och bröd och bakverk av högsta klass. Vi fick ankaret på plats och vilade en stund innan vi tillsammans med Peter tog oss i land för att checka in. Här checkar man in på nätet på datorer uppsatta för ändamålet och som finns utställda på caféer och restauranger lite varstans på ön. Här i Saint Anne är det ett internetcafé som för dagen samt för nästkommande dag märkligt nog var tillfälligt stängt. Vi beslutade oss då för att vi nästa dag skulle ta båten in till grannstaden, Le Marin för att checka in där istället och även passa på att handla upp oss på en massa mat och leta efter lite båtprylar vi behövde. Le Marin är ett riktigt båtcenter med marinor, båtuthyrningsföretag, båtaffärer och ett stort supermarket som heter Leader Price med en egen jollebrygga och kundvagnar på bryggan. Sen är det bara att rulla in vagnen i butiken och fylla upp den med mat och godsaker för att sedan rulla ut den på bryggan igen och lasta ner kassarna rakt ner i jollen. Mycket smidigt.

När vi var här förra säsongen var det precis i början när vi kommit över Atlanten och vi kunde då inte riktigt förstå denna vurm och extas över matbutikerna på Martinique. Vi hade ju båten fylld av basvaror från Europa (och vin) och på både Barbados och St Lucia som vi just kommit ifrån, fanns bra matvarubutiker så det gick ingen nöd på oss. Vi tyckte nog att det var aningens överdrivet denna matshoppingextas vi hört från andra seglare. MEN, denna gång, efter en säsong och inne på en andra säsong i södra Karibien såg vi det hela med helt andra ögon. Vi var nu helt lyriska över brie, camembert, utbudet av grönsaker och frukt till vettiga priser och inte minst vinet till franska priser. I de södra delarna av Karibien hittar man sällan ett vin under 100-lappen. Och det franska nybakade brödet i bagerierna! SÅ GOTT! Så nu, två vändor senare in till Le Marin, är båten fylld av basvaror, vin och andra läckerheter.

JUL OCH NYÅRSFIRANDE
De flesta svensk seglarvänner vi känner tillbringade i alla fall julen på Bequia där det sedan ganska många år blivit en tradition för särskilt svenska seglare att fira jul. På restaurangerna ordnas det till och med svenska julbord och det verkar vara riktigt trevligt och kul. Men vi kände och tänkte, att vi nog skulle vilja ha kommit lite längre än Bequia vid tiden för jul och nyår med en tanke om att kanske vara på Dominica. Så därför valde vi att tacka nej till trevliga inbjudningar och sen blev det ju som ofta i seglarlivet inte helt som vi tänkt oss i alla fall. Med motorproblemen vi haft ville vi testa motorn en längre sträcka och skulle problemet visa sig kvarstå, ville vi vara i Le Marin där vi visste att det gick att få professionell hjälp och hitta delar om det så behövdes. Det var faktiskt en lite lustig känsla att på en så stor ankringsplats som Saint Anne, vad vi kunde se, vara nästan den enda svenska båten. Förutom en till svensk båt, såg vi inte en enda svensk båt under hela julveckan vilket är ytterst ovanligt då det ändå är ganska många svenska båtar ute och seglar här i Karibien.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vår julafton var mycket stillsam och tillbringades på S/Y Looma IV med vår vän soloseglaren Peter.  Båten var julpyntad och julmusiken gick varm hela kvällen och och vi åt och drack gott i fransk/svensk/dansk anda. Först lite glögg, sen lite lax och kallskuret till förrätt, canard confit med haricot verts och ris till varmrätt och en äkta dansk ris à la mang med kirsebærsås och det hela sköljdes ned med svensk snaps och franskt vin. Ett stort hotell vid stranden bjöd på fyrverkerier senare på kvällen och på det hela taget en skön kväll precis som vi tänkt oss.

Även nyåret firade vi tillsammans med Peter som bjudit över oss till sin båt och en förstklassig nyårsmiddag. På tolvslaget bjöd åter igen hotellet på ett hejdundrande fyrverkeri och även denna kväll förflöt i ett gemytligt lugn. Även här i Saint Anne blev vi kvar lite längre än vi tänkt oss och dagarna gick fort och fylldes som vanligt höll jag på att skriva, av socialt umgänge, båtpyssel och det finns en riktigt fin vandringsled längs vattnet som vi tog våra morgonrundor på för att sedan på vägen tillbaka till båten stanna till vid bageriet och köpa nybakat varmt och frasigt frukostbröd. Det var riktigt skönt ombyte att byta ut löpningen på asfalterade gator mot terräng och skog. Bara att passa på och njuta.

Ni kanske minns att Peter introducerade Mads till harpunfiske när vi var på Tobago och misstanken var stor att det även på S/Y Looma IV skulle dyka upp ett och annat harpungevär. Mycket riktigt! På Grenada inhandlades det inte bara en ny jolle, som numera är döpt och heter Femman, utan även ett harpungevär. På Carriacou är det det förbjudet för andra än lokalbefolkningen att fiska med harpungevär men Mads kunde i alla fall lite i skymundan testa och lära sig hur geväret fungerade och skulle hanteras i vattnet under vår tid där. När vi sedan kom till Martinique visade det sig att här är det tillåtet med harpunfiske och vid vårt första besök i Le Marin tillsammans med Peter hittades det en butik för just detta ändamål och det var som att släppa in två barn i en godisbutik. Så under tiden i Saint Anne och även i Anse d´Arlet var de båda herrarna ute och fiskade en hel del. Fördelen med harpunfiske är ju att man inte skjuter mer än vad man kan äta och inte skjuter sådan fisk man inte vill ha. Om det går att smyga sig på de rackarna vill säga. Nybörjare och smarta fiskar gjorde att fiskelyckan varierade en del, men kul hade de!

DAGS ATT KOMMA VIDARE
Vi hade egentligen tänkt oss att vi skulle komma vidare innan nyåret men helgen före nyår bjöd på väldigt blåsigt väder och en hel del regn så vi beslöt oss för att stanna i Saint Anne där vi visste att vi satt tryggt och bra på vårt ankare. Men efter nyåret kände vi att nu är det dags! Fast vi tog oss inte så långt och seglade en liten bit uppåt längs kusten till först en fin vik som heter Anse d´Arlet som vi besökt tidigare. Här finns en söt liten by med klart vatten och massor av sköldpaddor. Men denna gång kom det ett riktigt besvärande svall på kvällen och natten så nästa dag körde vi bara runt udden till nästa vik som heter Grand Anse som vi inte besökt tidigare och här trivdes vi väldigt bra och stannade i två nätter. Hit kom även våra engelska vänner från samma segelklubb som vi träffade på Carriacou och det blev en hel del trevlig social samvaro varvat med en hel del snorkling.

Därefter tog vi oss 7 NM upp till Martiniques huvudort, Fort de France. Egentligen inget ställe vi kände att vi ville återvända till men samtidigt ville vi se om vi även skulle uppfatta Fort de France på ett annat sätt än förra gången vi var här som med Le Marin och utbudet där. Ge det en andra chans så att säga. Och absolut, denna gång tyckte vi att detta ju är en riktig stad med lite storstadspuls ändå. Ingalunda en charmig och mysig stad och nu räcker det nog med besök här för vår del. Men det är ändå kul att se hur vi uppfattar saker och ting annorlunda denna säsong jämfört med den förra. Och det känns som att vi nu jämfört med förra säsongen, upplever och uppskattar de små detaljerna mer och njuter av Karibien på ett annat sätt. En sorts resemognad kanske. Att vi inte har så bråttom utan tillåter oss att stanna lite längre än vi tänkt oss om vi känner för det. Vi är ju här för att njuta och ser inte vädret bra ut för en passage så väntar vi helt enkelt tills det blir trevligt, istället för att ge oss ut och stångas med vind och vågor och slita i onödan på båten. Den ska ju hålla länge till!

Detta bildspel kräver JavaScript.

I skrivande stund ligger vi i Fort de France och i morgon måndag, går vi upp till Martiniques nordvästraste ankarvik, Saint Pierre, som är så långt norrut i Karibien vi tidigare varit. Enligt väderprognosen ser onsdag ut som en bra dag för att segla över till nästa ö Dominica. Det pirrar lite glatt i magen med en känsla av vi nu påbörjar något nytt och ger oss ut på nya äventyr och det ser vi verkligen fram emot mycket!

5 reaktion på “Jul och Nyår på Martinique

1. Endnu en skøn beretning og fine billeder. Føler jeg selv er der ?Rigtig rigtig godt nytår – ønsker jer god vind og nye gode oplevelser.
    Jul og nytår i ?? gik som det plejer, med al for meget god mad og vin og med masser af samvær og hygge (det kan man ikke få for meget af)
    Nu er det hverdag igen, det er også skønt.
    Knus til jer begge, Elin

2. Tack för en välskriven och fängslande berättelse.
    Vi åter i Lagos efter 16 dagar i Sverige. Med en veckas besök innan resan blev det 25 dagar utan panel och det märktes tydligt vid återkomsten. Oj vilken startsträcka Mads kommer att ha när ni besöker Lagos ??

3. Det er en meget stor glæde at læse jeres beretninger. Jeg er fuld af beundring, så vældig velskrevet Jeg er vældig stolt af at I er mine nærmeste. Her er jul og nytår gået stille og roligt. Mette havde selvfølgelig juletræ næsten til loftet med 37 julelys.
    Vi måtte købe ekstra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.