Vackra fantastiska Galicien

Våra fina nya S/Y Looma IV T shirts.

NU HAR VI RUNDAT DET SPANSKA HÖRNET och utforskar den spanska atlantkusten. Efter Ribadeo kom vi till en liten så kallad ria och den mysiga staden Cedeira i en dal mellan bergen. Riorna kommer i olika storlekar och kan liknas med norska fjordar omgärdade av höga berg och det är fantastiskt vackert. Vi lade oss på ankare i viken utanför staden och utsikten var helt fantastisk vacker. Här stannade vi i två nätter. Vi badade från båten, tog jollen in till staden och utforskade vikarna i rian med vår jolle. Vi till och med hittade en egen liten strand där vi badade i kristallklart vatten. Ett riktigt höjdarställe!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter Cedeira tog vi oss vidare mot A Coruna som är den stad nästan alla seglare som ska söder ut passerar på ett eller annat sätt. De som korsat Biscayan från den franska kusten eller som kommer seglandes från England.

Vi trivdes och tyckte mycket om A Coruna och stannade hela 7 dagar här. Det är en ganska stor stad som verkligen har allt. Havet, badstränder, vackra omgivningar, god mat, kultur, historia, restauranger och god mat i mängder, bra marinor och mycket mer. Vi låg i den inre marinan mitt i staden och den gamla delen av A Coruna med gamla fina hus och smala vindlande gator fyllda av restauranger och folklivet verkligen sjuder i dessa kvarter om kvällarna. Vi spenderade dagarna med att upptäcka staden och njöt av ta del av det A Coruna hade att erbjuda.

I A Coruna träffade vi många trevliga seglare från alla möjliga länder. ‘Bland annat blev det en mysig musikkväll ombord på en tysk segelbåt hos Katrin och Markus på S/Y Herr Nilsson (Ja det är Pippis Herr Nilsson som båten är döpt efter. Hemsidans namn ”Leaving takatuka” är den tyska benämningen för Kurrekurreduttön). Det var Anders och Berit från svenska båten S/Y Ladybird som spelade gitarr och sjöng. Katrin på S/Y Herr Nilsson utövade en hobby ombord som bestod av att trycka mönster på kläder. De hade en riktig maskin för detta ombord. Vi nappade direkt och nästa dag sprang vi ut på stan och köpte två T-shirts var och fick vår båtstämpel som tryck. Resultatet ser ni var på första bilden. Fint eller hur!!

Ut i dimman
Efter ett par dagar fick vi sällskap av en annan svensk båt från Oceanseglarklubben som vi haft lite kontakt med under resan, Fredrik och Jeanette på S/Y Bushpoint, men som gått vägen över Skottland. De seglade från Irland ned till A Coruna och efter 3 ½ dygn ankom de mitt i natten och nästa morgon när vi vaknade låg S/Y Bushpoint på platsen bredvid oss. Kul!

Dagen efter S/Y Bushpoint anlänt A Coruna började dimma smyga sig in över land. Om morgnarna var det helt tjockt och dimman lättade först på förmiddagen. Trodde vi! Efter 5 dagar i A Coruna kände vi att det började bli dags att ta oss vidare. Vindprognosen såg god ut och förra fredagen var det dags för avfärd. Dimman låg tjock även denna morgon men vid 10-tiden tyckte vi att det började lätta lite. Vi skulle tanka i den yttre marinan på vägen ut så vi sa hej då till Fredrik och Jeanette och kastade loss. Det var ganska dimmigt ut till den andra marinan. Men vi tankade och tänkte att det kanske blir bättre när vi kommer ut en bit. Vi rundade piren vid A Corunas infart och gick in i en vägg med endast ett par meters sikt. Nä, det känns inte bra. Vi vänder! Så gick vi tillbaka till den yttre marinan och lade oss vid en brygga för att vänta på att dimman lättade. Klockan gick och det hände ingenting och efter ett par timmar beslutade vi oss för att nu gör vi något bra av dagen istället för att sitta här och glo. Vi gick tillbaka till marinan i staden och lade oss på samma plats. Så blev det beslutat att vi tillsammans med Fredrik och Jeanette skulle passa på att se Santiago de Compostela nästa dag.

I pilgrimmernas fotspår
Lördag morgon klev vi upp tidigt och tog tåget från A Coruna till Santiago de Compostela. Tågresan tog bara 30 minuter och det går tåg varje timme. Vi hade fått tips om en guidad takvandring på katedralens tak som vi gick och bokade direkt. Efter en fika var det dags att bestiga taket och det var riktigt fin utsikt från taket och lite häftigt att faktiskt stå på en 600-årig katedrals tak. Tyvärr var guidningen endast på spanska varför vi inte hängde med i historien vilket var väldigt synd.

Detta bildspel kräver JavaScript.

På torget mellan katedralen och stadens stadshus var det en salig blandning av turister, bröllopspar och deras finklädda gäster samt trötta men lyckliga vandrare som avslutat sin pilgrimsvandring just där på torget. Vi hade inte riktigt kläm på det där med pilgrimsvandring och har bara hört talas om det tidigare. Men det är verkligen en stor sak och det är många som vandrar. Unga som äldre, långt som kortare distanser. För att det ska få kallas för en pilgrimsvandring måste man ha gått minst 10 mil och det finns olika leder av olika svårighetsgrader man kan välja på. Vi träffade en svensk dam som hade gått hela den Franska leden över Pyrenéerna, en sträcka på 780 kilometer på 30 dagar. Otroligt! Lite sugna blev vi allt på att testa själva någon gång.

Andra försöket
Nästa dag gjorde vi ett nytt försök att lämna A Coruna och denna gång gick det bättre. Vi fick lite dimma på havet men inte så farligt. Den första delen av kusten efter A Coruna kallas för ”La costa de morte”, dödens kust. Inte för att den är farlig utan för att det inte finns så mycket hamnar eller byar där. Vi seglade till en liten fiskeby som heter Corme där vi låg på ankaret en natt utan att ens gå i land. Nästa dag fortsatt vi till en lite större fiskeby som heter Camarinas. Även här låg vi på ankare i viken utanför. Dock tog vi oss i land för lite proviantering.

Dimman fortsatte att ligga tät om morgnarna men lättade i regel på förmiddagen. Efter Camarinas seglade vi till staden i Muros i Ria Muros. När vi kom ut från Camarinas satte vi segel och samtidigt som vi höll på med att sätta segel ökade vinden snabbt och när vi vände runt båten mot Muros hade vi 9 sekundmeters plattläns (bakifrån) och den ökade ytterligare till 12-13 m/s och vi susade fram på fräsande vågor. Riktigt härligt om det inte varit för dimman som rullade in. Vi gjorde 8-9 knop i ganska tät dimma och det kittlade lite i magen. Här gällde det att ha koll på både radar och AIS-positionering av andra båtar på plotterns sjökort. Och det fanns ett antal andra båtar i närheten. Men allt gick bra och när vi närmade oss infarten till Ria Muros försvann dimman lika snabbt som den dök upp och vi gled in i rian i strålande sol från en klarblå himmel. Vinden avtog och när vi kom till Muros var det helt vindstilla. I viken utanför staden låg två båtar på ankare som vi träffat i A Coruna. Vi lade i vårt ankare och njöt av värmen, lugnet och den vackra utsikten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här stannade vi i två nätter. Staden Muros är väldigt mysig. Även denna stad som så många andra gamla små städer längs denna kust ligger vid bergets fot och har små vindlande gator som går uppför bergets brant.

Lågsäsongen har börjat
Det känns att det börjar bli lågsäsong i hamnarna även här i Spanien nu. I de mindre städerna och byarna är det ganska lugnt och tomt. Marinorna är ganska tomma och det är inte många turister man ser. Även priset i marinorna har gått in på lågsäsong på vissa ställen och det passar oss utmärkt!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det är däremot inte lågsäsong i fiskbranschen längs denna kust. Efter A Coruna har varje hamn, by och stad vi stannat vid haft en aktiv riktig fiskeflotta med ganska stora moderna fiskebåtar. Det finns även mycket fiskodlingar i riorna. Vad exakt som odlas i dessa har vi inte fått reda på än. Det känns som att det är fisket folk lever av och som är den stora inkomstkällan längs kusten här.

Vi har nu lämnat Muros och gått tvärs över Ria Muros till Portosin. Härifrån ska vi imorgon ta buss in till en gammal historisk stad som heter Noia och sedan samma buss tillbaka ut åt andra hållet till fornlämningar från en välbevarad keltisk bosättningsplats ute på en klippa från 1000-talet före kristus. Spännande!

Det finns så mycket att se här. Hela Galicien är helt fantastisk vackert! Naturen är helt betagande med vyer av berg och dalar varvat med vita sandstränder, kargt och grönt, vatten och hav. Städer och byar är fulla med historia och vackra byggnader. Gator och torg är fyllda med restauranger med massor av god mat, både kött och mycket fisk och skaldjur förstås. Vi rekommenderar verkligen att besöka detta område! Vill man inte segla är en bilsemester här är helt klart en helt fantastisk upplevelse. Vi har lånat en ölreklams slogan för att beskriva läget på alla stränder vi passerar längs kusten: ”När man vill vara för sig själv en stund”. Det är inte svårt att hitta en strand eller i alla fall en del av en strand för sig själv här!

5 reaktion på “Vackra fantastiska Galicien

1. Det låter helt fantastiskt. Vad mkt ni får se o uppleva! Det är lika roligt varje gång det kommer ett brev med nya upplevelser från er.

2. Verkligen jättebra beskrivet. Blir sååååå sugen på att resa iväg direkt. Men vi får nöja oss med Åbo; ska provsegla en Jenneau 33i där nästa helg. Puss och kram från mig och Ekke. Vi ser fram emot att få fortsätta att läsa om era upplevelser och äventyr.

3. Underbar läsning. Härligt att det gått bra trots dimma också. Tycker det är läskigt då man är på sjön och då är vi ändå bara i farvatten som vi känner till. Ha det fortsatt bra nu. Kramar från Isse och mig samt en nyfrissad Kazzi.

4. Hej! Tack för att ni delar med er av era upplevelser! Hoppas framöver köra med husbil på denna del av Spanien!