Tillfälligt avbrott

Mimosaträd i blom. Så vackert!

KANSKE HAR NI MÄRKT ATT DET ÄR TYST I RUTAN HÄRIFRÅN LAGOS och det beror på att vi just nu har ett ”Tillfälligt avbrott”, ett högst oplanerat sådant, i vår planerade fortsatta segling. Men S/Y Looma IV är nu sjösatt och ligger redo i tryggt förvar i Lagos marina. Även vi är i tryggt förvar i marinan och har, sedan två veckor tillbaka, flyttat in på båten. Och vi stortrivs med att åter vara tillbaka till båtlivet med allt vad det innebär. Lagos marina är en mycket skyddad och mysig marina mitt i staden och med många mysiga restauranger och pubar i närheten och med eftermiddags- och kvällssol är här året runt alltid ett folkliv. Självklart i större eller mindre skala beroende på säsongen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Men även livet på bryggorna här i Lagos marina sjuder av aktivitet och det är många som tillbringat vintern på sina båtar här. Det finns ett mycket socialt och aktivt så kallat båtcommunity här för den som önskar med musikaftnar, yogapass, vandringar, föreläsningar, bridgeträffar, språkkurs i portugisiska, besök på vingårdar, basarer för båttillbehör och mycket mer. På vår brygga har vi grannar från bland annat Sverige, England, Irland, USA och Tyskland. En del ska till sommaren vidare in i Medelhavet medan andra, precis som oss, ska segla längre och korsa Atlanten i höst. Mycket båt- och seglingssnack blir det i alla fall och många tips och goda råd utväxlas oss båtgrannar emellan.

Tillfälligt avbrott
Så varför är vi då fortfarande kvar i Lagos kanske ni nu tänker? Planen var ju att vi skulle lämna Lagos i början av Mars och att vi i detta nu skulle vara på väg in mot Medelhavet för att segla en bit längs Spaniens kust och sedan över till Balearerna. När sedan högsäsongen börjar i Medelhavet tänkte vi segla ut igen mot Madeira och sedan kryssa runt bland Kanarieöarna i sommar och i höst för att sedan korsa Atlanten, antingen till Brasilien eller direkt till Karibien. Vi har ännu inte beslutat oss för vilket det blir och det lär nog dröja ännu ett tag innan vi tar det beslutet som beror på en mängd faktorer som exempelvis att Brasiliens kust är gigantiskt lång och man endast får 3 månaders uppehållstillstånd. Sedan måste man lämna landet i 3 månader och först därefter kan man få 3 nya vistelsemånader. En annan faktor är båtförsäkringskostnader som stiger med 7 gånger priset jämfört med Europa. En variant är att segla till norra delen av Brasilien, lämna båten i en marina och sedan resa runt i landet på landbacken. Som sagt, vi har lite att fundera över och beslut tas när vi känner oss redo.

Men varför har vi då inte kommit iväg? Det beror på att Lotta efter ett antal månaders problem diagnostiserats med en sjukdom/symptom som heter Adenomyosis, en form av Endometrios, och behöver genomgå en hysterektomi, det vill säga operera bort livmodern för att bli frisk. Då vi är skrivna här i Portugal numera är det även här en sådan operation skall utföras. Själva operationen kan göras som en så kallad titthålsoperation men ingreppet är tämligen stort och det är en ganska lång konvalescenstid där tunga lyft eller rörelser måste undvikas ett antal veckor efter. Med andra ord kan det bli lite jobbigt att exempelvis segla i hårt väder med grov sjö, hoppa i land vid förtöjning eller hissa och vinscha segel och det är inte helt lätt för Mads att utföra detta helt själv. Naturligtvis kan Lotta manövrera båten medan Mads sköter det andra men i vissa väder och situationer krävs det att man är två som hanterar båten i sjön eller vid tilläggning.

Vi väntar nu på att försäkringsbolaget ska ”godkänna” operationen och sedan ska en operation bokas in. I skrivande stund är det oklart när det kan bli, men vi hoppas på operation inom några veckor. Så nu vet ni varför vi är kvar här i Lagos och att vi för tillfället inte vet när vi kan segla vidare. Men vi har ju inte bråttom och faktiskt gott om tid. En överfart över Atlanten blir ju ändå inte förrän i höst och det finns inget vi måste göra fram till dess. Vi får helt enkelt anpassa oss efter rådande läge och göra det bästa av situationen. Det finns värre ställen att gå i väntans tider på!

Vintern i Lagos
Hösten, vintern och våren här i Lagos har varit fantastisk och det är ju vår första vinter här i Lagos och Portugal. Självklart har det periodvis varit kallt och trist väder även här, men mestadels har vi haft mycket sol och som ofta värmer om dagarna. Portugiserna själva går klädda i riktiga vinterkläder som stövlar, täckjackor och mössor och även vi har frusit rejält ibland men jämfört med vintern i Sverige och Danmark är det ju inte kallt på det viset. En dunväst över funktionströjan om dagen eller en tunnare täckjacka räcker gott när det varit som kallast. Bostäderna är ju inte isolerade som vi är vana vid och det har ibland varit riktigt ruggigt inomhus om kvällen och vi har då kört vår A/C på värme en stund för att få ut den råa luften. Men det som ändå varit mest fantastiskt är ljuset och solen under hela denna årstid. Gator och trottoarer är torra, inget slask och smuts. Och även om luften och vinden varit kall har vi många dagar kunnat sitta i shorts och linne i lä i solen på vår härliga terrass. En sådan här vinter med sol, ljus och värme skulle alla få ha, det gör så gott för sinnet och kroppen!

Vinterpyssel och båtfix
S/Y Looma IV har ju sedan mitten av oktober legat på land på varvet här i Lagos som heter Sopromar. Det är inte det billigaste varvet men mycket kompetent och superproffsigt. Vi har passat på att jobba en hel del på båten under vinter och även fått en del jobb utfört av varvet. Bland annat har vi fått propelleraxelns rör tätat och även inplastat i båten då vi under resans gång fått in vatten i kölsvinet som vi först inte kunde identifiera. Troligen har detta läckage varit sedan båten byggdes tror vi och vatten legat i röret även vintertid och därmed har plasten under golvet i akterkabinen där axeln kommer in frusit sönder i vintras. De tidigare ägarna har ju haft båten inomhus om vintern varför det inte skett tidigare. Vi har även bytt plats på varmvattenberedaren så att det blir lättare att komma åt delar av motorn, bytt dåligt kablage till generatorn, kabeldragning till LED-belysning på däck, montering av ny stereo och högtalare, bytt slangar till kylsystemet, bytt impeller och till speedseal impellerlock, byte av olje- och dieselfilter, byte av kylarvätska, polerat båten, slipat ned till grunden och lackat trädetaljer exteriört, sytt dynor till sittbrunnen, beställt en bimini (solskydd i sittbrunnen), införskaffat en gasolgrill så att vi kan grilla på båten och mycket mer. Som ni kanske hör känner vi oss ganska redo att ge oss av och segla vidare.

Sedan vi flyttade in på båten har Lotta startat ett syprojekt och håller på att sy skydd mot sol och saltvatten av olika de slag. Det är helt otroligt vad allt slits och rostar i solen och vid havet på dessa breddgrader. Det har producerats vinschskydd och grillskydd och det ska även sys skydd för alla takluckor och ett skydd för utombordsmotorn. På listan står även så småningom någon form av skydd för vår jolle, men det får komma lite senare.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Igår var vi på IKEA som i torsdags öppnade en ny butik i Faro här på Algarvekusten. En mycket välkommen och efterlängtad ankomst kan man säga. Vi och våra trevliga svenska båtgrannar, Eivor och Sören, tog en dagstur dit och vi åt köttbullar med gräddsås, potatismos och lingonsylt vilket var så gott! Sen tog vi en shoppingtur i butiken och vi kom på att det inte skulle vara så dumt med nya bäddmadrasser då den tunna madrass vi har inte gör så mycket nytta. Men en båtsäng är ju väldigt måttanpassad och två raka fina 90×200 madrasser passar inte särskilt bra utan vissa ändringar. Så idag har vi skurit till madrasserna och sytt om överdragen efter den nya formen. Det blev riktigt bra och vi kommer sova gudomligt gott i natt! Det inhandlades även en del svenskt godis, bland annat Marabou mjölkchoklad med dajm. Alltså, det är så gott så det går nästan inte att beskriva i ord och portugisisk choklad är inte god!

Tiden går så fort
Som ni hör är vi inte sysslolösa och det finns alltid saker att fixa eller förbättra här på båten. Vi har även fått ett stort socialt liv här i Lagos med många trevliga och goda grannar, både i huset där vi bor i lägenheten och även här i marinan. Mads har börjat spela något som heter ”Paddeltennis” som bäst beskrivs som en blandning av tennis och squash och det är ett stort härligt gäng svenska herrar som spelar ett par gånger i veckan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vidare har vi varit på fler fotbollsmatcher än vi varit någonsin tidigare i livet och både sett Djurgårdens IF (DIF) herrarnas A-lag i Algarve Cup och sedan svenska damlandslaget när de spelade mot Holland i Algarve Cup här i Lagos. Och vi har varit på karneval i en grannstad som heter Loulé. Även här i Portugal är det karneval i mars månad, precis som i Brasilien. Men kanske inte lika intensivt och långt i från lika varmt och skönt som i Brasilien. Men det var en kul upplevelse och ett kanonfint karnevalståg. Vi läser även portugisiska en gång i veckan och våra kurskamrater är ett superhärligt gäng med en ännu härligare lärare som heter Ana. Ana är gift med en svensk sedan 20 år tillbaka och har en färgstark personlighet och ett stort hjärta. Det kommer att bli riktigt trist och sorgligt att lämna alla dessa underbara människor vi träffat här. Vi kommer ju tillbaka, men vi vet ju inte när.

Och på tal om paddeltennis så spelade Mads en match i lördags och på vägen hem cyklade han ned genom marinan där underlaget består av små elaka vita hala kullerstenar och halkar omkull med cykeln och ramlar så illa att han spräckte ena ögonbrynet. Följden blev ett besök till akuten och ett antal stygn. Attans otur! Men nu tycker vi att det räcker med otur, operationer och läkarbesök och ser fram emot att få komma ut på havet igen och segla snart. Vi är redo att sätta segel bara förutsättningarna är de rätta igen!

Segla lugnt!
Lotta och Mads

3 reaktion på “Tillfälligt avbrott

1. Härligt med en sammanfattande rapport, även om en del redan figurerat på fb. Operationen kommer att gå bra! Been there – done that – good riddance! :-) Kram!

2. Ni är sköna. En så bra motvikt till den IT robotiserade, ingengörsdrivna verklighet vi är på väg in i. Ni inspirerar till ett annat sätt att tänka

3. Hej på er!
    Vi hoppas att ni tar hand om er och tar det lugnt och ser till att ni mår bra under omständigheterna. Det som finns, finns kvar när ni är redo att kasta loss och man kan inte alltid göra/se allt :-) Det finns så otroligt mycket att se och göra och alltid missar man något som någon annan sett eller gjort :-) Vi hörs och förhoppningsvis ses vi! Kram från oss!