Stormigt hav och lugna kanaler

Väderkvarnar är ett vackert inslag längs de Holländska kanalerna.

HÄR KOMMER ett nytt inlägg redan så tätt inpå det förra, men så betyder det att vi börjar komma ikapp med tiden här på S/Y Loomas hemsida och att vi fortfarande befinner oss i civilisationen. I skrivande stund befinner sig S/Y Looma i Haarlem, Holland där staden bjuder på fritt wifi av superkvalitet! Så nu gäller det att passa på och utnyttja detta till max!

Vi fortsätter där vi slutade och då vi slussade in i Kielkanalen. Kanalen är cirka 90 kilometer lång och vi gjorde ett nattstopp i Rendsburg, ungefär på mitten. Det händer inte mycket i kanalen och inte finns det mycket att se heller. Men det är vackert och faktiskt fridfullt då den slingrar sig fram mestadels kantad av en grön ”mur” av träd och buskar. Vi ankom slutdestinationen Brunsbûttel där man slussar ut i floden Elbe vid lunchtid  och nu börjar spännande tider, det vill säga tidvatten och strömmar att ta hänsyn till. Vi lade till i marinan för att stämma av när vi kunde slussa ut för att ta oss vidare till Cuxhaven som var dagens mål. Någon timme senare kunde vi slussa ut med aningens motström till att börja med men sedan började tidvattnet vända ut mot havet igen och vi fick strömmen med oss och susade fram mot Cuxhaven.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi hade haft kontakt med en annan av Oceanseglarklubbens avseglare, Maritha och Rainer på båten S/Y Albatross, då vi sett att de redan befann sig i Cuxhaven. Av en slump hamnade vi på samma brygga på platsen precis mitt emot dem och vi fick en välkomstdrink i deras sittbrunn efter tilläggningen. Åh, det var så roligt att träffa så trevliga seglargelikar och det visade sig att vi hade ungefär samma plan att först gå till Helgoland och sedan genom de Holländska kanalerna. Sagt och gjort, vi slog följe och gav oss av tidigt nästa morgon och strömmen var med oss och vi loggade 10 knop i början innan vi kom längre ut.

Morgonen började bra med sol och lugnt vatten invid land. Men ju längre ut vi kom desto mer och högre vågor blev det. Vi hade direkt motvind rakt i nosen så det var motorgång som gällde. Vinden ökade, regnet vräkte ned och vågorna blev högre. Det var inte så bekvämt. Men tidig eftermiddag gled vi in i Helgolands hamn som bjöd på blå himmel och sol! Som vi njöt den eftermiddagen. Helgoland tillhör Tysklad men är trots detta inte en del av EUs tullområde varför det är en taxfree zon och det första vi gjorde var att fylla tanken full med diesel till halva priset. Under vistelsen bunkrade vi även med öl, vin och så klart godis till taxfreepriser. Ön är hög och består mestadels av höga, röda och branta klippor. Man kan promenera runt ön på toppen och det är dramatiskt och vackert på samma gång. På den norra delen finns stora fågelberg med massor av häckande fåglar av olika slag. Oväsendet och lukten är bedövande på sina ställen, men så vackert!

Man kan säga att en till två dagar räcker på Helgoland men nu ville det sig inte bättre än att vinden var helt fel, det vill säga motvind och dagen efter vår ankomst blåste det upp rejält mellan 12-18 meter per sekund varför vi blev inblåsta i fem dagar. Som tur var hade vi ju trevligt sällskap av Marita och Rainer i Albatross samt svenska båten S/Y   Wilma. Till slut hittade vi ett väderfönster och vi satte siktet på Borkum dit vi ankom kl.22 om kvällen. Redan nästa eftermiddag slussade vi in i de Holländska kanalen Eems och vi körde så länge broarna öppnades, det vill säga fram till kl.21 då vi lade till vid en öde kaj längs kanalen. Sedan blev det blandat med övernattningar, från att ligga mitt i pittoreska byar och städer till en rastplats vid kanalkanten mitt ute bland åkrarna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kontrasten från havets vågor och oväder var total och vi njöt i fulla drag av kanalernas lugn. Vi gled fram mellan så mycket vackert! Holland är verkligen fantastiskt fint och de bevarar verkligen sitt kulturarv. Gamla vackra byggnader, väderkvarnar, hela byar som består av gamla vackra hus, välvårdade trädgårdar och byarnas och städernas vackra kanaler som sjuder av liv från båtar och restauranger. Och ingen stress för det tar den tid det tar att ta sig framåt. På dag två hade vi räknat till  att vi haft sammanlagt 34 slussar och broöppningar., mest broar dock Det låter mycket, men det går förvånansvärt smidigt. Där broarna ligger tätt i en by eller stad är det ofta samma brovakt som öppnar broarna. Först en bro. Sen sätter sig brovakten på sin cykel och trampar bort till nästa bro som han också öppnar. De får bra motion de där brovakterna! I vissa byar och städer tar de broavgift oftast kring en 2-5 Euro och man betalar i en tråsko som brovakten hänger ut i ett snöre från ett spö, typ fiskespö, just när man passerar bron. Det blir nästan roligt att betala, men bara nästan.

Efter första delen av kanalerna slussade vi ut i Ijsselmeer och gick till ännu en vacker gammal fin stad som heter Enkhuisen. Här spenderade vi en sista kväll med gänget då Marita och Rainer på Albatross beslutat sig för att dra ut till havs då vindarna kommande vecka ska bli gynnsamma för att gå söder ut. De har gjort kanalerna en gång tidigare och vill komma vidare söder ut. På morgonen vinkade vi av Albatross och de var lite vemodigt efter att ha haft så kul ihop i två veckor. Vi på S/Y Looma IV kastade loss kort efter Albatross och satte kursen mot Amsterdam. Efter att vi slussat in i Merkemeer kunde vi för en gång skull  faktiskt segla i nära på ett sträck hela vägen fram till slussen in till Amsterdam. Härligt!

Vi hade googlat på marinor i Amsterdam och den mest omtalade och populäraste marinan är Sixhaven som ligger precis mittemot Amsterdams Centralstation mitt i centrum. Det går gratis färjor i skytteltrafik som tar 5 minuter mellan marinan och Centralen. Men vi hade sett i flera bloggar på nätet om en liten marina som heter Aeolus, strax innan Sixhaven, det vill säga  medlika bra läge men betydligt billigare och beslutade oss för att prova den först. Vi hade tur och det fanns plats till det facila priset av 16 Euro natten och då ingick dusch, el och vatten. På Sixhaven kostade det 25 Euro och ingenting ingår i priset. Dessutom fanns ett jättestort supermarket precis utanför marinans grind. Vi kände oss väldigt nöjda och tog det lugnt på eftermiddagen och kvällen. Vi tog en liten promenad bort till Sixhaven och det var knöka fullt! Det låg båtar på alla håll och kanter och jag kan tänka mig att i alla fall de svenska brandskyddsmyndigheten skulle ha ett och annat att säga om detta.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa morgon promenerade vi 10 minuter till färjan och på 5 minuter var i mitt i Amsterdams centrum. Det var frestande att ta en Hop-on-hop-off buss runt stan för att hinna se så mycket som möjligt men vi kände att det var skönt att röra på oss så vi fixade en karta och vandrade runt i den fina staden hela dagen och gjorde så mycket av Amsterdam som vi hann på en dag.

Nu fortsätter vi kanalerna söder ut ytterligare ett par dagar för att sedan ta oss ut på havet och segla mot Belgien och Frankrikes kust. Även om detta är aldrig så mysigt och roligt så kommer det bli skönt att få komma ut på havet och segla igen!

5 reaktion på “Stormigt hav och lugna kanaler

1. Vad kul läsning, tack! Skönt att ni fått fint väder, då känns det väl som att sommaren har kommit – härligt! Det låter som att ni har det toppen och jag känner igen det där med att ”äntligen” få segla efter kanalfärd, precis så kändes det efter Caledonian och Crinan – Fair Winds!

2. Så kul att kunna följa er resa! Ni har haft en hel del blåst har vi sett, men det ser inte ut att gå någon nöd på er ändå 😉 Önskar er en fortsatt fin resa!!!

3. Nu ser det ud som om vejr og vind passer jer. Alle jeg kender følger jeres færd. Det er morsomt at fortælle om jeres tur.
    Spændende at høre nyt.

4. Hej Vänner,
    Vad kul att läsa om er resa i kanalerna! Känner att det hade varit kul men när vi kom så reparerade man en bro som inte skulle öppna för än om dryga två veckor så det var inget alternativ för oss, tyvärr.

Imponerande bildspel ni har på er sida,