Sköna gröna Madeira

På små slingriga vägar högt uppe i bergen.

S/Y Looma IV tillbringade 10 sköna dagar på Madeira i huvudorten Funchals hamn mitt i stan och vi stormtrivdes! Ön är idel vackra vyer och fantastiska naturupplevelser och staden Funchal är både vacker och trivsam. Dock fick vi de sista dagarna lite av busväder med kraftiga vindar och vi mätte upp till 19 meter per sekund i vindbyar här i marinan. Båten ryckte och slet rejält i förtöjningarna både av vind och svall som letade sig in från havet och det var jobbigt att höra hur det knakade och brakade i tampar och knapar. Vi hade laddat med så mycket förtöjningar vi kunde och bestyckade dem med ryckdämpare. Sen var det bara att hålla tummarna för att allt skulle hålla och att vindarnas styrka snart skulle avta!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter knappt en vecka på Porto Santo satte vi kurs mot Madeira, en seglats på dryga 40 sjömil, och Madeira hälsade oss välkomna med både motvind och regn när vi närmade oss ön. Mycket av molnen låg på typiskt Madeira-vis tungt över öns bergstoppar medan delar av dem fortsatte ut till havs mot oss i möte. Men så snart vi rundat första udden kom vi in bakom land och i lä både för regn och vind och vi gick för motor längs med kusten mot Funchal och nu skulle vi äntligen få pricka av punkten ”se val” på vår önskelista. Först på morgonen när vi lämnade Porto Santo hade vi sällskap en stund av en flock med jagande delfiner. Det är alltid lika härliga stunder av lycka att se dem i aktion i vattnet. Föga visste vi då att dagen skulle till att bli ännu bättre och ännu mer fylld av lycka. När vi så tuffade på längs Madeiras kust såg vi plötsligt en stor rund skugga i vattnet bredvid båten och vi insåg att det var en stor havsköldpadda vi såg och det var den första vi sett. Så härligt med dessa naturupplevelser! Nöjda och glada fortsatte vi vår färd och spanade som bäst in den anmärkningsvärda start- och landningsbanan för Madeiras flygplats som är byggd delvis på pelare ute i vattnet. Det ser riktigt häftigt ut. Plötsligt såg vi en delfinfena som dök upp en bit från båten. Eller, vänta är det verkligen en delfin? Vad stor den är och vad länge den ligger vid vattenytan och nu sprutar den ut vatten vid ytan. Wow, det måste vara val av något slag! Äntligen! Och det dök upp fler och fler, upp emot nästan tiotal stycken. För en gångs skull var vi glada över att inte ha någon vind och vände båten och styrde mot dem och slog sedan av motorn och bara njöt av se dem sakta dyka och simma omkring oss. Ljudet när de blåser ut luft och vatten är precis så där som man sett och hört på film och TV. Vi var helt saliga av lyckorus och kunde inte få nog. Vi följde dem så länge vi kunde och stängde då och då av motorn och bara njöt av det vi såg. Efter ett tag försvann de ut till havs och det var dags för oss att ta oss vidare mot Funchal innan personalen i marinan skulle gå hem för dagen. Efter lite googlande kom vi fram till att det var grindvalar vi sett.

Väl framme i Funchal stads marina möttes vi av Rafael som är hamnkapten i den kommunala marinan Porto de Recreio do Funchal och för de 10-tal gästplatser som finns här. Vi hade hört från vänner samt även läst på andra bloggar om Rafaels vänliga mottagande och omsorg för sina båtgäster och vi kan inte annat än instämma. Rafael kommer förbi marinan ett par gånger varje dag och tar sig tid att småprata med alla sina gäster. Här kan man få information och goda råd vare sig det handlar om ute till havs eller på land. Vi riktigt kan se på honom hur jobbig han tycker det är idag när hans gästers båtar rycker och sliter i sina förtöjningar när det blåser och guppar så kraftigt här i marinan. Han har nog varit här nästan hela dagen och kollar att alla har det bra samt kommer med lite råd kring förtöjningar.

Eftersom vi visste att vi skulle bli inblåsta här ett antal dagar denna vecka passade vi på att köra ett högt tempo från dag ett för att hinna se och göra så mycket som möjligt. Och när busvädret väl är här, är det inte säkert att man törs lämna båten och så snart det lugnat ned sig vill vi ju komma vidare. Första dagen orienterade vi oss en del, hämtade information om ön på turistbyrån och bokade en hyrbil för 2 dagar via Rafael. Superbra hyrbilsservice till ett bra pris. Bilen kördes hit till marinan på morgonen och på kvällen dag två kom de och hämtade bilen igen. Sagt och gjort, lördag morgon kom bilen klockan 10 och vi körde öster ut så långt man kan komma ut på den östligaste udden. På vägen stannade vi på ett antal ställen, bland annat på den andra större marinan på Madeira, Quinta do Lorde. Marinan är fin och det finns gott om gästplatser men den ligger väldigt isolerat och långt bort från allt annat. Runt marinan ligger ett projekt som inte fallit helt väl ut med ett hotell och jättefina semesterhus och lägenheter men det mesta står öde och osålt. Som sagt, alldeles för isolerat och långt ifrån närmaste stad eller by. Lite sorgligt kändes det faktiskt. Dessutom är det mycket dyrare att ligga här än i Funchal. Efter det körde vi inåt landet igen och upp i bergen. Vägarna är slingriga och smala, branta och tidvis mycket branta och det pirrar rejält i magen i början innan man vant sig. På vägen stannade vi och såg vi typiska små madeiriska hus med strå tak i Santana, fantastiska hantverk i form av flät- och rotting arbeten i Camacha, makalöst vackra vyer över dalar och berg och allt går i tusen nyanser av grön, grönare och grönast.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa dag körde vi upp i bergen igen för en klassisk levadavandring. I äldre tider kom man på att leda regnvattnet från bergen ned till odlingarna i dalarna via så kallade levador som är små vattenkanaler. För att kunna underhålla dessa viktiga levador gjordes även smala vandringsstigar längs kanalerna och det är dessa stigar som blivit populära vandringsutflyktsmål. Längd och svårighetsgrad varierar och det kan vara bra att kolla upp innan man ger sig ut. Vi hade beslutat oss för en vandring som heter ”25 vattenfall” och fått tipset av våra båtgrannar att vara där tidigt på morgonen innan alla bussar fyllda med vandrare kommer. Klockan åtta satte vi oss i bilen för en timmes bilfärd upp mot berget och Rabacal där vi skulle vandra. När vi kom upp på berget hängde molnen tungt över oss och så småningom började det att regna. Men vi var regnklädda och levadan gick i skogen på bergssluttningen så lite skydd fick vi från träden så det gjorde ingenting. Och så var det ju så otroligt vackert omkring oss att vi helt glömde bort att det regnade. Att vara där tidigt på morgonen var ett bra tips och vi var inte många ute på stigarna då. Däremot mötte vi på slutet på vägen tillbaka stora grupper med vandrare. Efter vandringen som tog nästan 4 timmar, bilade vi mot nordväst och längs en väg som gick uppe längs bergskammen ned mot havet. Tyvärr såg vi inte så mycket av utsikten upp på toppen då molnen fortsatte att ligga lågt men så snart vi kommit längre ned under molnen var vyerna och utsikterna åter igen sagolikt vackra. Vi stannade bland annat nere vid kusten i Porto Moniz och tittade på supercoola naturliga havsbassänger där man kunde bada och vi hade faktiskt badkläder med oss, men det kändes inte så lockande då de både var mulet och blåste. Så bilade vi längs kusten i norr en bit för att sedan ta oss upp i bergen igen för hemfärd mot Funchal. Över hela ön finns riktigt bra vägar och ett imponerande stort antal tunnlar genom bergen. Det är helt otroligt vilket jobb och vilka pengar det måste ha lagts ned på dessa tunnlar men man förstår att de gör stor skillnad för framkomligheten runt ön. Istället för att bila runt eller längs små slingriga vägar upp och ned för bergen susar man fram rakt igenom bergen istället. Innan vi var framme i Funchal stannade vi vid sydkustens högsta utsiktspunkt på 580 meter som stupar rakt ned i havet, Cabo Girao, och där man står ute på en utsiktsveranda av glas så man ser rakt ned. Riktigt häftigt!

Vidare har vi även besökt den vackra Botaniska trädgården, tagit linbana upp till nästa topp och byn Monte där man om så önskas, kan sladda ned för berget på små branta vägar i en kälke under kontroll av två vitklädda herrar som styr. Vi kände att det inte var något för oss men det var kul att se andra åka. Och så har vi självklart utforskat staden Funchal och i detta inkluderat madeiravins provning hos stadens största madeiravinstillverkare, Blandys som behändigt ligger vägg i vägg med turistinformationen mitt i stan. Kul, gott och vackra gamla fina miljöer. Funchal som stad är väldigt välbehållen och mysig med massor av grönska. Det finns mycket affärer och mysiga restauranger längs de smala och på typiskt portugisiskt vis vackert stenbelagda gatorna. Stadens stämning är gemytlig om än ibland lite turistig men inte på ett störande vis utan med klass och stil. De flesta som kommer hit gör det för naturupplevelserna och är nog lite trötta om kvällen för att festa om natten. Det bästa är att ön är inte större än att man kan ta sig runt på ön och njuta av naturupplevelser om dagen för att sedan om kvällen ta sig tillbaka till Funchal och ta del av mysiga och fina staden. Hit kommer vi gärna tillbaka på nya äventyr och vi rekommenderar alla som har möjlighet att ta sig hit för att se och uppleva denna vackra ö med egna ögon!

13 reaktion på “Sköna gröna Madeira

1. Vilka fina naturupplevelser ni berättar om. Att få se val på nära håll måste vara fantastiskt. Håkan och Helena på Nike berättade i onsdags om sin resa till Nordkap. De hade också haft turen att få närkontakt med val några gånger. Ha en fortsatt god tur önskar vi på Alacrity.

• Tack! Vad kul att höra från er. Norska kusten ska vara något alldeles extra och mycket vacker har vi hört. Kanske kan bli ett senare äventyr. Hoppas allt är bra i Lagos och ha det gott! Lotta och Mads

• Va kul :-). Jag vi hade görna lyssnat på deres berättelse – låter fantastisk spännande..
      Hoppas I njuter Lagos och även har möjlighet komma runt lite – kansle vandringerne i omegn?

2. Madeira är en fantastisk ö Här finns allt!
    kustlandskap, skog och tropisk natur.
    Maderia är en pärla i den atlantiska övärlden.

3. Fina bilder och intressant läsning! Du skriver så bra Lotta! 👍 Vi har bokat en resa till Madeira nästa vår och fick många bra tips…. Kram!

4. Härligt att få läsa om både Porto Santo och Madeira. Vi lyckades inte hinna med det när vi var i närheten. Det ser så trevligt ut på era fina bilder. Ni har det bra.

Vi åker till Trinidad efter jul för att lägga i båten och segla i Tobago under januari. Tänk om ni är där😆 men det är väl önsketänkande.
    Kramar från alla på Serendipity of Sweden

• Sköt höra från Er. Låtar superhärligt att I skall dit igen. Hur länga kommer I vara i Karibien? Kommer I alla fyra?
      Vi har planen nu att dra till Kap Verde runt den 6 januari och sedan åka vidare till Barbados efter nån vecka på Kap Verde. …
      Hoppas vi lyckas ses på ”andra sidan” 😃⛵️.. Hälsa alla 😃

5. Hejsan,
    Vilka vackra bilder och ni verkar ha det oförskämt bra.
    Här hemma väntar vi på snön och hopas på att förkylningarna skall ge sig.
    Jag ser fram emot nästa inlägg.

Kram till er båda vi saknar er.