Nu har tiden gått så där fort igen…..

S/Y Looma IV på väg till sin uppställningsplats.

…OCH VI HAR INTE uppdaterat hemsidan sedan vi kom till Trinidad. Ni kan ju gissa att det hänt en hel del sedan sist och här kommer det en liten rapport om Trinidad, hur vi har det och var vi befinner oss just nu!

Vi ankom Trinidad en av de sista dagarna i maj. Överfarten gjordes under en nattsegling då detta rekommenderas på grund av att det har förekommit (dock har det varit relativt lugnt det senaste halvåret) piratattacker där segelbåtar blivit bordade och rånade på alla värdesaker. Båtarna med pirater har kommit från Venezuela och attackerna har skett under dagtid varför passage under natt rekommenderas under radiotystnad och med släckta lanternor i den mån det är möjligt. Innan vi lämnade Grenada mailade vi även in en reseplan till Trinidads kustbevakning där vi angav tid för avgång från Grenada, vilken rutt och koordinater för för rutten vi planerade att ta och beräknad ankomst till Chaguaramas på Trinidad. Vi lämnade Grenada i sällskap med en tysk segelbåt vi träffat dagarna innan runt 15:30-tiden och seglade in i sundet mot Chaguaramas runt 9-tiden morgonen därpå. Överfarten gick utan problem och vi kände oss trygga hela vägen. Väl framme i Chaguaramas checkade vi in i landet hos Custom and Immigrations och gick sedan ut i viken utanför där vi plockade upp en boj.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bojområdet där vi låg under en veckas tid var väldigt stökigt och inte det roligaste ankringsplats vi besökt. Vattnet var smutsigt så vi inte kunde bada, båtar av alla de slag körde fram och tillbaka tätt förbi och utan hänsyn så det var mycket oväsen från motorbåtar, partybåtar med musik på full volym och ett evigt svall och guppande. Men det var billigt och bra läge nära land. Efter den första veckan hade vi dagarna innan upptagning av S/Y Looma IV bokat några nätter i marinan för att börja preppa båten inför förvaringen på land. Bland annat ta ned och vika ihop seglen, spola av och tvätta båten utvändigt ordentligt och det blev lätt att ta sig runt till båtbutikerna för att hitta det vi behöver osv Men också för att det lockade med ett par lugna nätter och marinans hotell som hade en pool att svalka sig i. Sen var det så dags att tuffa över till PEAK, varvet där S/Y Looma IV skulle lyftas, och få vila på land under orkansäsongen. Lyftet av båten och allt annat arbete runt detta gick superproffsigt till och vi kände oss väldigt trygga med allt!

Jobba jobba – Del 1

Och nu började det stora arbetet! Vi hade 5 dagar på oss att städa ur båten, förbereda båten både på insidan och utsidan för förvaring under regnsäsong med allt vad det innebär som regn och hög luftfuktighet. Till detta skulle vi även packa för nästan ett halvår i Europa. Det var varmt och fuktigt dag som natt och vi jobbade stenhårt hela dagarna så svetten rann. Det var konservering av motor och watermaker, filterbyten, oljebyten, fetta in gummilister, täckning av båten med presenningar, utombordaren skulle konserveras, alla genomföringar och håligheter täppas till samt smörja in stöttorna med fett så att inte myror kan komma upp och krypa in i båten. Invändigt skulle alla matvaror gås igenom där en del kunde ges bort, somligt slängas och annat förpackas och vakuumpackas för att hålla till vi kommer tillbaka. Till detta skulle så  ALLA ytor inkluderat inuti som utanpå skåp och utrymmen i HELA båten gås igenom, städas och torkas ur med ättika och lite tea tree oil för att hålla mögel borta. Men vi hann ändå med att vara lite sociala och umgås med andra seglare som antingen som vi höll på att förbereda båten eller som skulle stanna i båten under orkansäsongen. Det ordnades grill- och musikkvällar både på vårt varv PEAK och på grannvarvet Power Boats där alla var välkomna oavsett var man hörde hemma. Men några utflykter eller sightseeing av Trinidad hann vi inte med förutom en tidig bussutflykt till Port of Spain´s frukt- och grönsaksmarknad som dignade av ett fantastiskt utbud. Bussen hämtade upp oss kl.6 på morgonen och vi var hemma igen till klockan 9 så vi hann jobba på även den dagen. Men när vi kommer tillbaka hoppas vi på att vi ska hinna med att se lite av ön.

Bye bye båten

Så kom dagen när vi skulle lämna S/Y Looma IV och påbörja vår resa mot Sverige. Den 13 juni sent på kvällen tog vi flyget till New York där vi landade tidigt om morgonen och fick två heldagar och en natt innan vi flög vidare mot Stockholm sent på kvällen dagen därpå. Vi njöt av att vara i en storstad igen och kontrasterna till det lugna ö livet, eller som man säger i Karibien, ”living the slow life”, som  vi levt de senaste halvåret mot detta, ”living the fast life”, var enorma men underbara. New York är en stad vi älskar och kan komma tillbaka till om och om igen. Vi hann se en hel del och även handla på oss lite nya sommarkläder då mycket av kläderna vi haft på båten blivit både slitna och solblekta under våra två år i solen och värmen. Saltvatten och sol tär enormt på allt!

Fredag morgon den 15 juni landade vi på Stockholm Arlanda och det var lite overklig känsla att vara tillbaka där vi bott och startade vår resa i maj 2016. Och det var underbart att träffa familjen och för Lotta att få krama på sina barn. Med ett litet kyligare avsteg under vår första vecka vilket inkluderade vädret till trots, en fantastisk mysig midsommarafton hos kära vännerna Lena och David, har sommaren som ni alla vet varit galet härlig.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Värmen vi hade i Karibien har liksom bara fortsatt även i Sverige och även om vi jobbat för fullt hela sommaren har vi hunnit umgåtts mycket med familjen, träffat vänner och hälsat på vår tidigare hund, badat på stans bad, lyssnat på musik, sprungit lopp, flanerat gatorna och längs vattnet i sommar Stockholm, varit ute i skärgården och njutit av varma sköna sommarkvällar ända fram till  igår då vi var ute och åkte båt i stan med bästa kompisen Christer med barnen Bernard och Mie samt seglarvännerna Anna-Malin och James som nu också befinner sig i Stockholm och vi frös för första gången på länge en hel del allihop. Men vi hade en supertrevlig eftermiddag och kväll!

Jobba jobba – Del 2

Sommaren har gått fort och Mads började jobba i en marinbutik redan måndagen efter vi landat på Arlanda och Lotta började jobba på hotell några dagar senare och det har vi fortsatt med sedan dess och ytterligare två veckor till. Vi har flyttat runt en del och bott både i innerstaden och lite utanför stan och är nu inne på vårt fjärde boende men allt går och man vänjer sig till att leva i kappsäck. När augusti är slut och vi jobbat klart fortsätter vi till Köpenhamn där Mads har sin familj och stannar där i några veckor för att få krama om dem och njuta av deras sällskap ett tag. Därefter åker vi till vårt hem i Lagos i Portugal och blir där ett tag.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Och sen kära vänner, börjar det bli dags att se fram emot ett återseende av S/Y Looma IV och nya äventyr!

3 reaktion på “Nu har tiden gått så där fort igen…..

1. Då kopper Mads ner lagom till Padelstegen kanske? Kul rapportering med sedvanligt fina bilder! Ni skämmer bort oss läsare! Ha de!!

• Tack! Det roliga med att resa! Men det vet ju om några ni mycket om. Och faktiskt ska det bli skönt att segla norrut och få lite avstånd till stökiga Venezuela. Ha det gott!