I trevlig sällskap och till Portugal

En av världens vackraste utsikter, Santa Luzia ovanför Viana do Castelo.

MYCKET HAR HÄNT sedan förra inlägget. Och vi har haft oturen att hamna på marinor med dåligt wifi varvat med att vi legat på ankare och inte haft någon uppkoppling alls varför det inte blivit något nytt inlägg på länge. Men nu så börjar det ordna upp sig och här kommer en rykande färsk rapport om vad vi haft för oss den senaste månaden!

I det förra inlägget nämnde vi att vi dagen därpå skulle ta oss in till en historisk stad som heter Noia samt en fornlämning från en keltisk boplats. Sagt och gjort, vi tog bussen in till Noia som var en fin stad med en, som många städer längs kusten, ”gamla stan” med små smala vindlande gator och det fanns mycket att se. Dock inte riktigt lika spännande som nästa utflyktsmål som var Castro de Barona. En fornlämning av en keltisk bosättningsplats från 500-talet e.kr. Helt fantastiskt välbevarade husgrunder från en strategiskt placerad by längst ute på en udde och högt uppe på en klippa. De hade även en tjock försvarsmur som gick tvärs över hela udden innan byn. Det är alltid så häftigt att känna historiens vingslag och när något är så välbevarat är det lätt att föreställa sig hur det skulle ha kunnat se ut och varför platsen valdes. Just denna dag sken solen och luften var klar, utsikten var bedövande vacker och man såg långt åt alla håll.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Själva byn Portosin var en ganska trött och stilla by och inte lika mysig och livlig som Muros på andra sidan rian. Marinan var dock lugn och fin med supertrevlig personal men dyrare än Muros. Vi samt en amerikansk segelbåt, var faktiskt de enda gästerna i båtklubbens marina de dagar vi låg där.

Under tiden vi låg i Portosin hade våra OSK-vänner Jeanette och Fredrik på Bushpoint med vilka vi hade sällskap med i A Coruna, hunnit ikapp oss och låg i Muros på andra sidan rian. Vi beslutade att tillsammans segla till tre öar som ingår i ett naturreservat som ligger i kustbandet, Parque Nacional das Ilas Atlanticas, utanför riorna ned mot Portugal. Isla de Salvora, Isla de Ons och Islas Cies. För att få besöka området måste ett tillstånd införskaffas vilket görs snabbt och lätt på nätet. När så själva besökstillståndet är mottaget måste man även göra en ansökan för ankringstillstånd, vilket är lika snabbt och lätt. Så en tidig söndagsmorgon stävade S/Y Looma IV ut från marinan i Portosin på ena sidan rian samtidigt som S/Y Bushpoint stävade ut från Muros på den andra sidan rian. Naturligtvis var det just denna morgon dimma och den var riktigt tjock när vi kom ut på rian. Så vi såg endast varandras position på AIS på sjökortet och hade radiokontakt för att stämma av samt för att varna för eventuella båtar som dök upp på radarn eller områden med nät där flaggorna låg tätt. Efter ett par timmar började vi närma oss den första ön, Isla Salvora och vi var oroliga för att vi inte skulle se något alls eftersom dimman fortfarande låg tät på havet. Men när vi närmade oss ön lättade dimman omkring och vi kunde lägga våra ankare utanför den enda plats på ön där landstigning var tillåten. En snabblunch och så jollarna i land. Här fick man endast gå på anvisade stigar och det var mycket begränsat. Isla de Salvora är idag obebodd frånsett fyrvaktare och nationalparksvakter.

Besöket på Isla de Salvora gick fort och det var inte långt till nästa ö, Isla de Ons. Sagt och gjort, vi fortsatte färden och ytterligare ett par timmar senare var vi framme. Även här var det endast möjligt att ankra utanför ön och sedan ta jollen in till stranden. Dock var denna ö dels mycket större och mycket mer exploaterad och här fanns som en liten by med restauranger och möjligheter till övernattning och camping. På ön finns ett antal fina vandringsleder. Vi kände dock en aning besvikelse över att det var just så turistigt som det var och dagen började nå sitt slut varför vi helt sonika tog en öl på en uteservering med fin utsikt och beslutade oss för att gå vidare till Sanxenjo marina för natten. Men att vandra på ön är säkert helt fantastiskt fint då lederna slingrar sig högt uppe på berget.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Efter natten i Sanxenjo satte vi kurs mot Combarro längst in i ria Pontevedra. Vi hade en fin medvind och seglade inåt rian och startade endast motorn strax innan vi kom fram då vi tagot ned seglen och förberedde oss för att lägga till. Plötsligt kände vi en stickande doft, typ bränd plast och bränd elkabel. Inte bra! Inget att göra åt förrän vi kommit på plats och vi snabbade oss på att lägga till och stänga av motorn. Nu skall tilläggas att Lotta varit bombförkyld en vecka tidigare och nu började Mads säcka ihop och det var inte läge för felsökning utan sängläge. Dock hittade Mads felet någon dag senare vilket ledde till byte av generator innan vi lämnade Combarro. Det är bra med en händig man och reservdelar ombord! Combarro kallas ofta Galiciens vackraste fiskeby! Det är en annorlunda by precis vid vattnet med verkligen små smala vindlande gator och i byn finns ett sextiotal välbevarade så kallade horreos. Det är små hus för förvaring av säd på höga pelare som man byggde under 1800- och 1900-talet som skydd mot ohyra och råttor.

Mads piggade på sig och vi hade ju ytterligare en ö kvar att besöka i nationalparken. Än en gång stävade S/Y Bushpoint och S/Y Looma IV ut tillsammans och även denna gång hade vi medvind ut ur rian och vi seglade på bra hela vägen fram till Islas Cies. Precis som på de andra öarna vi besökt var det ankring utanför ön som gällde. Vi ankrade och tog jollarna in till stranden. Även här fanns restaurang och campingmöjligheter men det kändes inte alls lika turistigt som Isla de Ons. Vi drog upp våra jollar på stranden och började vandra upp mot öns fyr uppe på en av bergstopparna. Stranden på Islas Cies ja! Den har blivit utnämnd till en av världens vackraste stränder.

Vägen upp mot fyren var verkligen fin och vi blev rikligt belönade av utsikten när vi så nådde toppen. Vi stannade för ankare över natten och på kvällen kom den spanska tullen i en vass båt och gjorde några stickprov hos en tysk båt och hos S/Y Bushpoint. De var artiga och trevliga och ville se alla båtpapper etc för att se att allt var i sin ordning. Nästa dag gick vi in i ria de Vigo och angjorde Cangas marina mitt emot staden Vigo. Cangas är en mindre och mysig stad med pendelbåtar över till Vigo som tar 15 minuter och kostar 2 Euro. Marinan är trevlig med några minuters promenadavstånd till färjan och centrum och är betydligt billigare än marinorna i Vigo. När man varit ute ett tag som vi nu varit är det ibland de små vardagliga sakerna man verkligen uppskattar och här var det två saker vi verkligen uppskattade stort vilket var dels duscharna. Inte för att det var särskilt flott i duschutrymmena men rent och fräscht OCH själva duscharna var av sorten stor stril och det kom mycket vatten och mycket varmvatten istället som på många andra ställen med en liten stril till stråle och där varmvattnet inte alltid räcker hela duschen igenom. Att duscha var en ren njutning! Vidare fanns här precis mitt emot marinan en tvättomat med stora snabba tvättmaskiner och torktumlare som torkade torrt på första försöket. Inom en timme hade vi tvättat och torkat två maskiner! Ljuvligt bekvämt och skönt!

S/Y Bushpoint fortsatte söder ut efter en natt i Cangas medan vi stannade ytterligare två nätter och njöt av att springa längs den fina strandpromenaden om morgnarna, fixa lite på båten och bara idka lite vardagsliv som exempelvis att tvätta. Nästa destination var Bayona i utkanten av ria Vigo och vårt sista stopp i Spanien. Seglingen dit var riktigt fin med bra vindar, sol och delfinbesök. Här lade vi oss på svaj i viken utanför marinan. Vi var fyra båtar i viken den kvällen varav tre var skandinaviska. Vi som var svenska, en norsk båt och en dansk båt. Båda dessa båtar hade vi träffat tidigare på resan. Bayona var riktigt fint och finast var den fästning som ligger på en kulle ovanför marinan och viken. Här kunde man promenera runt hela fästningen uppe på ringmuren och som på så många andra ställen var utsikten helt bedövande vacker. Staden Bayona var trevlig med ett rikt folkliv och många restauranger.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa morgon kastade vi loss för att sätta kursen mot Portugal! Lite vemodigt kändes det faktiskt att lämna Galicien som vi trivts så bra i och tillbringat en hel månad i. Dagen bjöd på både segling och motorgång men solen sken och vi njöt av att vara ute på havet. På eftermiddagen angjorde vi Viana do Castelo som vår första portugisiska destination. Marinan i staden var full men de hade en väntponton utanför som vi tillsammans med flertalet andra båtar kunde läggas oss vid. På kvällen låg ett tiotal båtar längs bryggan i dubbla rader utanpå varandra. Vi hade turen att få en svensk båt vi träffat tidigare i A Coruna utanpå oss, S/Y Molly Malone med trevliga Mikael och Pia ombord. På kvällen åt vi en god middag på restaurang ute på stan och hade en kanontrevlig kväll. Nästa morgon vaknade vi till dimma och flertalet båtar som planerat att gå vidare valde att stanna kvar. Vi hade redan planerat att stanna ytterligare en natt eftersom vi ville se den fantastiska kyrkan högt uppe på berget ovanför staden, Santa Luzia. Och vi hade tur att dimman lättade framåt dagen och vi kunde ta bergbanan upp till toppen i strålande sol från en klarblå himmel. Även här var utsikten helt fantastisk och ja men faktiskt och återigen, helt bedövande vacker. Man kunde åka upp på kyrkans takterrass och därifrån var utsikten makalös och milsvid åt alla håll. Utsikten härifrån är rankad av National Geographic Magazine som världens tredje vackraste utsikt och vi kan ju inte göra annat än att hålla med!

Som vi nämnde tidigare har vi ju nu varit ute ett tag på vår resa, närmare bestämt i snart 5 månader. Vi är ganska många som seglar just denna sträcka och vi möter så många seglare i varje hamn. Alla är i samma situation och de flesta är öppna för möten med andra seglare och stämningen i hamnar och marinor är verkligen härlig och god. Många vi mött och möter ska söder ut till Kanarieöarna innan november för att segla över Atlanten. Antingen i egen regi eller via olika rallies där det största och kändaste rallyt är ARC. Detta betyder att vi alla går ungefär samma väg och stannar i ungefär samma hamnar vilket innebär att man återser många av båtarna och dess besättning vilket är riktigt roligt. Sedan A Coruna, men även faktiskt även Frankrikes kust, har vi träffat på samma båtar flertalet gånger. Nu senast i Porto där vi legat i en vecka med ett antal tyska båtar vi träffade i A Coruna första gången men sedan även träffat flera gånger under vägen. Och det är verkligen blandat med människor som seglar så här. Det är äldre, yngre och mitt emellan. Vi har träffat ett antal barnfamiljer som seglar med små bebisar ombord, så små som 4 månader och familjer med tonåringar ombord. Det är unga som äldre som sparat och tagit tjänstledigt något år för att segla ”mjölkrutten” till Västindien och sedan hem igen. Andra som seglar säsongsvis under sommaren och sedan tar upp båten på vägen för att sedan komma tillbaka nästa vår och fortsätta resan söder ut. Och det är de som precis som oss har planen om att göra den stora resan jorden runt. Och det vi alla har gemensamt är att vi faktiskt gör det vi drömt om men på olika sätt och på det sätt som passar var och en bäst!

11 reaktion på “I trevlig sällskap och till Portugal

1. Kære begge. Så skønt at følge Jer og alle oplevelserne – fantastiske beretninger og fotos. I ?? er det smukt efterårsvejr, men det bliver tidligt mørkt. Sept. måned har været afsat til ferie, skønt.. Først Mosel som jo er smukt, sammen med din mor Mads, så en smuttur til London, for derefter at smage på vinen i Piemonte hvor vinhøsten lige var sat igang. Livet er herligt.
    Og herhjemme keder jeg mig bestemt heller ikke, nu er nr. 7 barnrbarn kommet til verden – men de har lovet at holde her ?.
    Fortsat rigtig rigtig god tur – husk at nyde hinanden ???
    Mange knus Elin

2. Dejligt at høre om jeres oplevelser. Forsøger hele tiden at følge med på det store atlas. Jeg har lige oplevet Barcelona, det er jo ingenting i forhold til alle de indtryk I får. Det er dejligt at I giver jer god tid til alle oplevelserne.

• Hej Ann-Sofie,
      Vi kommer till Algarve om ett par veckor. Vi skall i alla fall vara i Lagos sensar den 21/10 – och tänkte ta upp båten där ett par månader och bo i en lägenhet vi har där. Innan dess kommer vi nog se lite mer av algarvekusten innan vi drar i hamn :-)..
      Vara kul at ses.
      Ser ni skall sälja fina båten?

3. Hej Lotta och Mads.
    Kul att ni hittat till Lagos. Vi har ett hus i gamla stadskärnan sen ca ett år, men är inte så mycket där då vi är mest ute och åker runt i medelhavet. Vore kul om vi kunde ses ngn gång i vinter, det var ju ett tag sedan vi träffades på OSK.
    Bosse och Tina på Joyager.

• Hej Tina och Bosse.
      Va kul att ni oxå bor i Lagos nu. Vi blev bofasta i maj iår i Lagos. Bor på marinasidan..
      Vi kommer lägga upp båten den 21/10 på varvet och sedan bo
      I lägenheten över jul och nyår – typ till april för sedan fortsätta med seglingen igen.
      Vara kul ses när vi båda är där. Maila gärna när i får tid at ses eller ring på +46709769669.
      Vi ses
      Mads o Lotta

4. Härligt att få en updatering!
    Jag kan inte fatta att ni varit ute i 5 månader, känns inte så längesedan ni kastade loss och lämnade Pampasmarina, samtidigt käns som ni varit borta en evighet.