I nya farvatten

Slottet Kronborg vid Helsingör. Slottet där Shakspear´s Hamlet utspelar sig.

JAMEN SÅ HAR vi gjort Köpenhamn för denna gång! Åtta dagar blev det och vi har haft det super dejlig och hunnit se så mycket av denna fina stad samt med massor av familjemys med Mads mamma och syster. Vi blev bjudna på jazzkonsert på en kanonmysig jazzklubb som heter The Standard och ligger i den gamla färjeterminalen för Köpenhamn-Malmö färjorna precis efter Nyhavn. (Bild finns av huset i vårt förra inlägg.) Gillar du jazz är detta ett hett tips att kolla repertoaren vid nästa Köpenhamns besök!

Det segel vi väntat på från North Sail i Sverige och som vi hämtade i veckan, testades och hissades några dagar innan vi skulle lämna Köpenhamn och till vår stora förtret var seglet felsytt och felmåttat vilket innebar att det var alldeles för stort! Inte kul! Att få detta segel uppsytt tog tre månader och inte heller syddes det i Sverige. Kontakt togs med North Sails i Sverige som helt kallt hänvisade till att vi fick själva kontakta North Sails i Danmark som tog saken lite mer seriöst och kom ut till båten påföljande dag. Seglet hissades och jo, det var ju helt felsytt och fick således följa med tillbaka till kontoret där beslut skulle tas huruvida det gick att sy om eller om ett nytt segel skulle sys. Klart är att det i alla fall inte bidde något segel nu, men som plåster på såren fick vi en bra deal på en gennaker (lättvindssegel) som fanns på lager i passande storlek och vi slog till. Mads sken som ett litet barn på julafton när seglet levererades ut till båten och det var lite av julaftonsstämning ombord där en stund.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nya hamnar och många besök
Första stoppet efter Köpenhamn var i Rungsted dit vi fick vår nya gennaker levererad till båten. Supermysig stor(!) marina med massor av trevliga restauranger och där Karen Blixens muséet ligger tvärs över gatan. Självklart var vi där och besökte muséet samt köpte både bok och film av ”Mitt afrika”. Det var så länge sedan vi såg filmen som kan ses igen! På kvällen kom familj på besök från Köpenhamn, Nina och Alex, och vi åt middag på en av alla mysiga restaurangerna och vi hade en supertrevlig kväll tillsammans.

Sen blev det Gilleleje, en mysig och riktig levande fiskeby med fiskrestauranger och fiskbutiker, norr om Helsingör. Det första vi gjorde när vi klev i land efter ett par timmars segling högt upp mot vinden och på slutet helt i motvind som ökade till 15 m/s, var att gå bort till fiskehamnen och beställa varsin ”Stjerneskud”. Panerad färsk torsk, färska räkor, rom, remoulad, sallad och tomat på rågbröd med en kall fatöl i solen. Såååå gott!

Nästa dag kom Mads mor och syster och hämtade upp oss i bil och vi åkte ned till Mads mors sommarhus någon mil väster om Gilleleje. Där njöt vi av solen och skön promenad ner till havet. Och dagen därpå fick vi besök från Sverige, Lennart och Karina som är föräldrar till Lottas dotters pojkvän och som har sommarhus i Torekov och som tog bilen över sundet och kom och hälsade på. Jättekul och även denna dag njöts i solsken med promenader, god mat och glass.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sista dagen i Gilleleje gick Lotta förbi kajen i fiskehamnen och insåg att namnet på en segelbåt som låg där kändes bekant. Hem till båten och kolla Marin Traffic, mycket riktigt det var ju S/Y Angelina med Mats och Eva från Oceanseglarklubben och med i årets avseglargrupp. Liten promenad tillbaka och hälsa på så klart och innan dagen var slut hade vi besökt varandras båtar, pratat båtar och om våra seglingsplaner. Kul!

Besökare i nya farvatten
Från och med nu, är det helt nya farvatten där ingen av oss seglat tidigare och det känns spännande. Vi har påbörjat resan ned till Kielkanalen. Men självklart har vi fler vänner att besöka på vägen och efter Gilleleje gick vi in i Roskildefjorden och gick ned till Fredriksund där vår danska seglarkompis Martin och hans S/Y Lady A, har sin hemmahamn. De ger sig ut på långsegling nästa år och vi kommer säkert ses på Kanarieöarna nästa höst inför Atlantöverfarten.

Här fick vi även besök av Mads mors väninna, Elin, som bor här och sedan bjöd hem oss på en fika. Elin har hälsat på oss i Sverige och det var, som alltid, roligt att ses!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa hamn efter en bra segeldag, blev det Sjællands Odde. En liten by nästan längst ut på Sjællands västligaste spets. Ett typiskt ställe man passerar för en natthamn och inget mer. Ganska trist ställe. Vi avgick härifrån vid 8-tiden i morse och stävade ut på ett väldigt lugnt hav, så det blev motorgång någon timme till vi lade om kursen för att passera Snekkeløbet, en passage genom ett undervattensrev. Det är väldigt grunt överallt häromkring och man får gå i kringelikrok på många ställen där rännor antingen finns där naturligt eller så har de grävts ut. Man ska definitivt respektera djupkurvorna, då botten dessutom ”rör på sig” i form av sandbankar som flyttas av strömmarna.

Det var varmt i sittbrunnen idag och det var shorts och linne som gällde, vilket inte varit vanligt på denna resa så här långt. Halvvägs avtog vinden och vi gick inte särskilt fort fram och då kom vi på att så klart ska vi testa vår nya gennaker! Sagt och gjort, den kom upp och attans vad fin den är. Sen seglade vi fram i några knop mer än tidigare ända fram till det var dags att vika av mot Samsø som var dagens destination och som ligger mitt emellan Sjælland och Jylland.

Mot blåkulla
Så ikväll ligger vi nu förtöjda i en liten hamn långt ut på Samsø som heter Langør. Det finns ett tiotal hus i byn och sen är det inte mycket mer. Men det är ett otroligt fågelliv här utanför. Landskapet är vackert och består av stenstränder, strandängar blandat med våtmarker och grunt vatten och stora strandnära områden är fågelskyddade.

Ikväll den 23 juni firar danskarna Sankt Hans. Det är en gammal tradition från då man brände häxor på bål. De som brann upp var häxor och åkte vidare till Blåkulla och de som överlevde visade att de inte var häxor. Gissar att chansen att överleva att brännas på bål var tämligen liten, typ inte alls. I alla fall så tänds det brasor och i brasan sätts en häxa, lite brädor med kläder på, och ibland läggs några sådana där smällare som tjuter i och när elden tänds brinner häxan upp till smällarnas tjut. Lite morbid tradition kan tyckas. Annars är det ganska likt en svensk valborg, bara lite varmare och även här sjungs det sånger kring brasan. Eller egentligen blir det ju en blandning av Valborgsmässoafton och Skärtorsdag.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Och i morgon är det midsommarafton! Vi ser idag på Facebook hur alla är på väg eller redan åkt ut från stan, ut på sjön eller sommarställen. Bilder på lååånga köer ut från stan men ger ändå lite ”hemlängtan”. Det sitter ju så starkt med dessa traditioner och midsommarafton är den största helgen tillsammans med julafton. OCH det ser ut att bli bra väder! Till det säger vi bara: Grattis! Det är vi värda efter de senaste årens (ursäkta språket) skitväder! Vi får väl öppna en sillburk och koka lite färskpotatis till nubben som ligger på kylning. Skål och Trevlig midsommar på er!

Glad midsommar!

9 reaktion på “I nya farvatten

1. Kære Lotta og Mads.
    Så dejligt at hilse på Jer – og hvor er det spændende jeg kan følge Jer her på bloggen.
    Meget professionelt Lotta og gode billeder ?
    Knus og god tur – Elin ??

2. Roligt med ett nytt inlägg o fina bilder. Det är så härligt att kunna ”följa med” på er seglats. Vilken vacker färg det är på nya seglet. Midommaraftonen var varm o lugn. Uppåt trettio grader i går o även i dag. Lite varmt tycker Molly. Skönt för Kazzi att kunna bada. Det var en fin bild på henne. Blev lite gråtmild när jag såg henne. Har just ätit frukost ute för första gången i sommar. Skönt. Ha en fortsatt härlig seglats. Ser fram emot nästa inlägg. :-)Kram

• Det låter så härligt med det fina vädret i Sverige. Vi har haft lite otur på den fronten och lyckats missa allt riktigt sommarväder den senaste månaden, både i Sverige och här i Danmark. Men, vi tänker att det kommer och njuter ändå. Njut det fina vädret! Kram

3. Ni har hunnit med allt möjligt, och socialt verkar båtlivet vara också! :) Att tända eldar på årets ljusaste dag känns liiiite ologiskt tycker jag (men jag vet och för sig inte hur jag ska förklara ”små grodorna” som logiska… 😉 Önskar en fortsatt fin resa!

• Håller med om det ologiska i att elda på årets ljusaste dag OCH små grodorna. Ha det gott fortsätt att göra stordåd med er fina hemsida!