Full fart mot Kalmar

KLOCKAN 06:00 PÅ söndag morgon satte vi kurs mot Kalmar och vi hade en lång dag framför oss! Första timmen gick vi för motor eftersom första biten gick längs kustbandet och vågorna rullade in rätt bra från sidan, det kom små skurar och för att vi skulle få äta frukost i någorlunda lugn och ro.

Sista utposten - fyr i kustbandet.

Sista utposten – fyr i kustbandet.

Så kom leden inomskärs och vi satte segel och gled fram genom ännu ett vackert skärgårds-landskap. Som tidigare dagar såg vi nästan inga andra båtar och det är en otroligt lyxig känsla att vara ensamma ute på sjön.

Ut på öppet vatten
Norr om Oskarshamn gick vi ut på öppet vatten och solen tittade fram. Vi gjorde 5-6 knop i medvind och surfade på vågorna. Riktigt behagligt. Det blir lite långsamt i sittbrunnen när man är långt från land och vi turades om att sova lite, läste lite, lagade lite mat, fikade och så vidare.  Men så dök den Blå Jungfrun upp i horisonten. Det är en ö i Kalmarsund mellan fastlandet och norra delen av Öland, otroligt vacker och lite mystisk. Det är en nationalpark, obebodd och man får inte gå iland hur som helst.

Den mytomspunna Blå Jungrun.

Den mytomspunna vackra Blå Jungfrun.

Historiskt är ön är en av Sveriges mest sägenomspunna platser och hette ursprungligen Blåkulla och är enligt myten den plats dit häxorna åkte på skärtorsdagen för att möta Satan och fira häxsabbat. Så nu vet ni vart vi tar vägen denna dag, ifall det varit lite oklart.

När vi passerade Oskarshamn såg vi kärnkraftverket från vattnet, inte så vackert.

Oskarshamns kärnkraftverk.

Närmar oss Kalmar
Vi närmade oss sakta Kalmar och det var riktigt skönt med sol, medvind och vågsurfning. Vid 18-tiden åt vi middag vid dukat bord i sittbrunnen i kvällssolen. Så började vi skymta Ölandsbron föröver och det var inte så långt kvar vilket kändes ganska skönt efter en så lång dag. Vi längtade efter en dusch och började bli ganska så trötta.

Välkomstkommitté i hamnen
När vi tuffade in i hamnen vid 20-tiden var den första båten vi såg en avseglarbåt från Oceanseglarklubben, S/Y Ultimo, en 54 fots Amel som är en helt fantastisk båt. På kajen stod både S/Y Ultimos besättning, Carina och Conny samt våra tyska seglarvänner Angelo och Susanne på S/Y Pretty Belinda.

Ölandsbron i sikte.

Det kändes väldigt trevligt med en välkomstkommitté! Angöringen gick galant med så många hjälpande händer och vi klämde in oss långsides mellan två båtar med ganska liten marginal, men det gick! Så fick vi vår efterlängtade dusch och ett glas välkomstbubbel varefter vi stupade i säng efter 14 timmars segling.

2 reaktion på “Full fart mot Kalmar

1. It was a great pleasure for us to meet you in Sweden again.
    We wish you a safe journey, and a lot of new impressions through all the countries up to Portugal.
    We hope to see you again next year there. We will keep an eye on you during your trip.
    Susanne and Angelo
    _/)_ SY PRETTY BELINDA _/)_

2. Låter som en toppendag! Nu börjar det bli spännande för oss med; ni har just passerat den sydligaste plats vi seglat till med Lazy Days :-o.

Håller med om att Blå Jungfrun är lite magisk. När vi rundade henne för ett par år sedan blåste det på bra, på alla sidor! Ingen lä där inte! Hur förklarar man det förutom med magi? 😉