Det blir inte alltid som man tänker sig och äntligen sommar

SY Loomas ankringsplats utanför hamnen, Belle Ile.

MYCKET HAR HÄNT SEDAN vårt senaste inlägg här på hemsidan. Tiden går så fort och vi har marschat framåt i ganska snabb takt och befinner oss just nu La Rochelle mitt på franska Atlantkusten. Vi har sett många ställen på vägen hit och första anhalten efter Eastbourne i England blev Brighton. Det var fortsatt motvind och ganska trist väder med regn och hårda vindar varför vi gjorde en kortare etapp dit och stannade i två dagar. Brighton var en positiv överraskning som stad och vi tyckte mycket om den. Men man måste bort från turiststråken nere vid piren och vattnet och in i själva staden. Det fanns massor av rolig shopping på fina och mysiga shoppinggator och atmosfären var lite mer av en storstad, vilket Brighton ju är.

Snabba beslut mitt i natten
Efter Brighton fick vi lite bättre och trevligare väder och vi seglade vidare till Cowes på Ile of Wight. Området häromkring är seglingens vagga och allt andas segling och marina miljöer. Vi hamnade på en ponton mitt i floden utanför staden och tog jollen in till den söta och mysiga staden på kvällen. Tanken var att sedan fortsätta mot Poole och utforska området däromkring. Men när vi kom tillbaka till båten om kvällen och kollade väderprognosen insåg vi att prognosen ändrats och att om vi inte lämnade England genast riskerade vi att bli kvar i England en hel vecka till i dåligt väder och den tanken lockade inte! Sagt och gjort, kl. 03:30 nästa morgon kastade vi loss i beckmörker och satte kursen mot Guernsey. När vi närmade oss kanalöarna insåg vi att vi inte skulle hinna till Guernsey innan strömmarna vände och vi skulle få 4-5 knops motström varför vi gick in vid Alderney som är den närmsta ön mot England. Det finns ingen hamn men 70-80  bojar att förtöja i. Dock var alla upptagna när vi kom på kvällen och vi fick lägga eget ankare i viken. Vi hamnade då utanför den pirarm som skyddar bojplatserna mot havet och fick en mardrömsnatt med dyning utan dess like. Det gick inte att röra sig ombord och Lotta blev sjösjuk så det bara visslade om det. Bara att gå och lägga sig och försöka sova bort tiden. Det blev en lång och stökig natt!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa dag fortsatte vi mot Guernsey och ankom hamnen i St Peter Port mitt på dagen. Själva marinan i den inre hamnen ligger mitt i stan. Kruxet är att för att komma in i marinan måste det vara högvatten eftersom det är en så kallad ”sill” i inloppet, en uppbyggd klack om 2 meter för att kunna hålla en konstant vattennivå inne i marinan. Vi anlände runt 13-tiden och fick vänta 3 timmar utanför infarten innan vi kunde gå in. Under tiden kom det bara fler och fler båtar, det var oväder i antågande och det märktes tydligt. Tillslut låg vi 4-5 rader av båtar med 6-7 båtar utanpå varandra på båda sidor av väntpontonen. Vi tänkte att nu blir det kaos när de börjar släppa in båtar, men det gick väldigt lugnt och organiserat till och alla båtar dirigerades in beroende på hur djup köl båtarna hade. Vi fick vänta ett tag då vi var bland de större och djupt stickande båtarna men hamnade sedan på nocken på en bra plats. Den natten sov vi gott och som små barn!

Nästa morgon hade himlen öppnat sig och det vräkte ned regn. Vad hitta på? Gummistövlar, regnjacka och paraply på för en rask promenad till turistbyrån där vi fick tipset om en lokal buss som skulle ta oss runt hela ön för £1. Perfekt för en långseglarbudget och vi äntrade bussen för en timmes rundfärd. Dock var vi inte de enda turisterna som fått detta tips varför bussen var helt full och med alla blöta regnjackor, paraplyer samt fuktig luft i allmänhet på det var det inte mycket vi såg ut genom fönsterrutorna som immade igen på nolltid. Men fönster öppnades och det gnuggades friskt på fuktiga fönster och vi såg i alla fall en hel del av ön som är väldigt vacker och grönt frodig. Det råder så kallat mikroklimat här och det växer till och med palmer här och där.

Tillbaka till Frankrike
Vi stannade på Guernsey i tre dagar och den sista dagen kom solen fram på eftermiddagen och ön blev ännu trevligare och vackrare. Staden St Peter Port är mysig med små vindlande gator som klättrar upp för klippan staden vilar på. Det finns mycket blommor och det är verkligen engelskt pittoreskt.

Nu hade vi beslutat att vi skulle bort från all motvind och regnväder så nu skulle vi göra en längre segling för att komma runt Frankrikes västligaste hörn och komma ner mot Atlantkusten. Vindarna var (som vanligt) inte de bästa och mot oss men det såg ut som att det skulle kunna gå i hård bidevind och det var det värt. Vi preppade båten, lagade matlådor och förberedde oss på en dygnssegling. När vi kom ut från Guernsey insåg vi raskt att vindprognosen inte höll vad den lovat och vinden kom mer emot oss än förväntat. Vi kämpade oss ändå uppåt uppåt i vinden och det såg ut som att det ändå kanske skulle kunna gå. Men, så kom en nederbördsfront med mörka moln och vindar som snabb ödelade vårt jobb och vi drev sidvärs längre och längre bort från vår tänkta kurs. Nu hade vi även kommit närmare land varför i hamnade i strömmarna som naturligtvis just då var motströms och det var inte ens någon idé att försöka stötta med motor för att komma väster ut. Bara att gilla läget och försöka minimera ”skadan” så mycket som möjligt och hitta en hamn snabbt för att inte driva ännu mer öster ut. Så kom det sig att vi hamnade i en vacker flod där infarten var kantad av helt fantastiska klippformationer och kusten var både vacker och dramatisk. Natten tillbringades vid en ponton mitt i floden och vi fortsatte vår färd väster ut tidigt nästa morgon. Nästa hamn blev Roscoff, ca 80 sjömil väster ut. En gigantstor helt nybyggd modern marina en bit från själva staden. I jakten på bröd om kvällen hamnade vi i själva staden och vi var väldigt glada att vi behövde handla bröd, för det var en fantastiskt fin och gammal stad väl värd ett besök och promenaden från marinan. Här är de kända för sina bretonska bakverk och det dignade med praliner, kakor, tårtor och allehanda fantastiska bakverk i konditorierna. Som sagt, det blir inte alltid som man tänkt sig, men i detta fall fick vi se saker vi missat om den ursprungliga planen hållit.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Eter Roscoff kom vi till Camaret Sur Mer. En jättefin och söt stad vid inloppet till Brest. Här stannade vi i 4 nätter för att vila lite men även för att försöka se varifrån det vatten vi ständigt fick in i kölsvinet men inte kunde lokalisera varifrån det kommit. Vi vände upp och ned på båten, tätade duschen, tätade ett mantåg på däck och så vidare och faktiskt har vatten mängden minskat, så något hittade vi som hjälpte. Vi passade även på att byta ankare till vårt nya 33 kg Rocna ankare. Nu känns det tryggt att ligga på svaj med detta ankare plus våra 100 meter 10 mm ankarkätting.

När vi ankom Camaret Sur Mer tidig kväll var det redan ganska fullt i marinan och det blev till att lägga sig utanpå en annan båt. Så såg vi en svensk flagga och det var S/Y Yasmine, en klubbmedlem från Oceanseglarklubben som liksom oss deltagit i årets avseglargrupp. Vi smög upp långsides och lade oss utanpå dem. Tyvärr skulle de vidare redan nästa dag, men det var jättekul att träffas och vi hade en trevlig kväll tillsammans i S/Y Yasmines sittbrunn. Nästa morgon kunde vi läggas oss vid bryggan på S/Y Yasmines plats och där stannade vi som sagt i fyra nätter.

Näst sista dagen i Camaret kom ännu en svensk båt in i marinan. Det var Mimmi och Andreas från Västkusten på S/Y Hav Anna. De kom över på kvällen med en flaska vin och vi delade våra seglarhistorier och äventyr med varandra då de gått via Skottland, Irland och England ned hit. Jättetrevlig och så trevligt, att vi började prata om att göra sällskap till några öar söder ut som heter Les Glenans och som skulle vara någon form av korallöar.

Ö-hopping längs kusten
Sagt och gjort, vi gjorde sällskap till Les Glenans. På vägen dit fick vi vårt första napp på spöt efter båten, en makrill och själklart blev det stekt egenhändigt fiskad makrill till middag den kvällen. Gott! Les Glenans var väldigt låga öar med vita stränder och inte någon bofast befolkning. Däremot fanns där europas största seglarläger och på den ena stranden var det en skog av små master från Hobicats och segeljollar och massor av ungdomar som bodde i stora tält. Vi låg på ankare bakom en av de större öarna och det var lite ytterskärgårdskänsla med lugnet och havet alldeles bakom oss. Mysigt! Nästa morgon åkte S/Y Hav Anna vidare vid 7-tiden medan vi tog ett morgondopp och sedan jollen in till stranden för att se oss runt lite.

På förmiddagen satte vi segel mot en annan ö som heter Belle Ile. Dit ankom vi på kvällen och det var då fullt inne i hamnen men vi blev hänvisade till en boj precis utanför hamninloppet vilket vi tyckte kändes helt OK. Så tog vi jollen in till den söta lilla staden innanför piren, handlade lite, vandrade runt på byn, åt en glass och tittade på folk och sen var det dags att åka tillbaka ut till båten för lite middag. Nu hade dyningarna börjat rulla in och vi rullade och rullade, precis som vid Alderney. Lotta tog sjösjukepiller och det var bara att gå och sova för att kunna komma iväg så tidigt som möjligt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa stopp var ännu en ö, Ile d`Yeu och dit hade vi en helt underbar seglingsdag med plattläns (vinden in bakifrån) 7-10 meter per sekund, sol och varmt och vi njöt och slappade på däck medan autopiloten styrde. Men det bästa av allt var delfinbesöken och särskilt ett som varade nästan en halvtimme med en flock delfiner som lekte och dök kring vår stäv. Det är verkligen ren och skär lycka när man får se delfiner så nära och så mycket! Det levde vi på i flera dagar efteråt.

Nu började det bli varmt på allvar och vi stannade på Ile d´Yeu i två nätter och njöt av sol och bad samt den mysiga staden. Här, liksom på Belle Ile, kändes det verkligen att det är semestertider i Frankrike och väldigt populära hamnar, helt fulla. Men ganska mysigt det med, att få lite semesterstämning.

Så gick vi för första gången på ett antal dagar in till kusten till Les Sables d´Olonne som är ett välkänt seglarställe där bl.a. den kända extrema kappseglingen Vendee Globe startar och det är en stor semesterort vilket märktes på stranden i staden där det var helt galet mycket folk. Med semestertider, söndag och runt 30 grader varmt var det kanske inte så konstigt. Staden var trevlig och vi gick så klart ned till stranden och tog ett dopp i havet som höll en temperatur på 19 grader och det svalkade skönt.

Vad ska vi ta vägen här näst?
Nästa dag var vi på´t igen och på väg ytterligare söder ut mot La Rochelle som ligger ungefär mitt på Frankrikes atlantkust. Det blåste 6-8 meter per sekund, halvvind och vi gjorde bra fart i sol och värme. Som vi njuter av att kunna sitta i sittbrunnen i bara shorts och linne istället för ett par lager långbenat och långärmat med jacka och mössa på.

I La Rochelle hade vi bestämt möte med en annan svensk båt även de från Oceanseglarklubben, S/Y Colinda, som var i krokarna. Det ska bli blåsväder här på Biscayan i slutet av veckan och vi ville ta en lite längre paus igen samt att vi då vill ligga i en trygg hamn när blåsvädret kommer. Så igår tuffade vi in i Port des Minimes marina och blev tilldelade platsen bredvid S/Y Colinda som kommit en stund före oss. Det blev en angörings öl i sittbrunnen och lite seglingsprat så klart och sen ett dopp i havet på stranden som ligger 5 minuters promenad från marinan. På kvällen avnjöts lite vin och ost i S/Y Colindas sittbrunn och kvällen var varm, så där som man bara längtar till när man åker söder ut och som det så sällan blir hemma i Sverige och inga filtar eller tröjor behövs.

I skrivande stund sitter vi i sittbrunnen och svettas under ett provisoriskt soltak bestående av en uppspänd presenning. Men vi lovar, vi klagar inte en sekund, aldrig!! Och strax ska vi gå ned till stranden för ett svalkande dopp. Det är inte synd om oss alls och det har det inte varit någon gång under vår resa så här långt, även om vi klagat lite på vädret som ju inte varit till vår favör direkt.

Här kommer vi stanna ett par dagar för att vänta ut blåsvädret. Sen får vi se vad vi hittar på. Ska vi fortsätta ned längs franska kusten och sedan längs den spanska nordatlantkusten? Eller ska vi göra ett långt ben direkt över till La Coruna på Spaniens nordvästspets? Kanske en halvvariant härifrån över till Gijon mitt på spanska atlantkusten? Vi får se och börjar med att njuta av värmen och den mysiga staden La Rochelle och vänta ut blåsvädret. Sedan får väderprognosen och lusten bestämma var vi hamnar!

21 reaktion på “Det blir inte alltid som man tänker sig och äntligen sommar

1. Härligt att få läsa om allt ni är med om. Jag förstår att ni njuter av solen o värmen efter regn o rusk. Här börjar det kännas lite höstlikt redan. Håller tummarna att det inte regnar i morgonkväll när det är konsert med Sven-Bertil Taube. Nu börjar det bli läggdags för mig o kanske för er oxå, men om ni ligger stilla ett par dagar så är drtväl lite tidigt. Fortsätt att njuta av sol o bad o ha det jättebra! Massor av kramar!!!

• Det låter så sorgligt med höstkänslor redan, det är ju bara mitten av augusti ännu. Men vi får hoppas att värmen kommer tillbaka och att det blir en fin höst! Hoppas konserten var bra. Kan det bli mer sommar än Sven-Bertil Taube? Vi njuter och har det bra i väntan på väderfönster över Biscayan.
      Kram Lotta och Mads

2. Åh vilken underbar resa och så kul att läsa om era strapatser. Kanske mindre kul dock för dig Lotta med sjösjuka då det gungade. Ha det fortsatt bra och väntar med spänning på nästa inlägg för att se vad ni hittar på för äventyr. God seglats på er.
    Kramar

• Och kul att höra att det är roligt att läsa om våra äventyr och eskapader! Sjösjuka är verkligen inte roligt, men jag har ju vant mig, det har även blivit bättre och jag har hittat tabletter som funkar för mig och utan att jag blir trött av dem.
      Hoppas allt är bra med er, den lilla nya familjen mitt emot och så klart med lilla Kazzi.
      Kram Lotta och Mads

3. Tack för att vi får följa med och ta del av era upplevelser. Det låter helt underbart (med undantag såklart av de ”rullande nätterna”. Fortsatt trevlig resa, hälsa Flipper…..

4. Så fantastiska upplevevelser ni får. Just att man ni aldrig riktigt vet var ni hamnar nästa dag, vem ni träffar eller vad man kan förvänta sig där.
    Riktigt roligt och spännande att ta del av ert äventyr och ni är så duktiga på att skriva.
    Ha en fortsatt god seglats!

5. Så kul att höra från er, koll på er har jag genom Marine traffic :-) låter underbart att ni fått det varmt och gott, mindre kul med sjösjukan :-( Jag tar Marzine som hitintills fungerar toppen för mig (puh). På söndag flyger vi till Malahide och kastar loss så snart vinden är med oss. Här hemma har vi de senaste 1-2 veckorna haft ”höstlikt” väder, brrr… men på lördag lovar de 20 grader, kul för då ska vi på 40 års fest! Jag har gjort filmjölk (enligt receptet) under sommaren, men min fil blir för tunn, har du några tips Lotta? Fair Winds!

• Hallå Jeanette och Fredrik! Å vad spännande att ni snart är på väg igen. Så kanske våra vägar korsas framöver på ”andra sidan” Biscaya. Det lär nog dröja nån vecka innan vi kommer över då det är några lågtryck som drar in i Biscayan här framöver. Men det går ingen nöd på oss. Vi ligger i en jättetrevlig och bra marina vid havet med fantastiskt vackra staden La Rochelle på promenadavstånd. Dagarna går fort. Vi passar på att träna, det finns alltid något att fixa på båten, tvätt, städning och bunkring osv.
      Vet du vad, även jag har misslyckats med filen de senaste gångerna jag provat. Den blir precis som din alldeles för lös. Jag vet inte om det har med väderleken att göra som luftfuktighet och värme, men jag har verkligen försökt flera gånger. Så nu har vi gått över till havregrynsgröt till frukost istället :) Nya tester kommer!
      Ha en trevlig helg och ha det gott!

6. Usch och fy för sådana ”dynings-nätter” de är förfärliga.
    När ni är i La Rochelle, missa inte marknaden i gamla stan. Den är helt underbar. Går ni dit en lördag så är det extra liv och rörelse då torget utanför fylls med lokala bönder och deras produkter.
    Tänk på att hamnarna på Spanska nordkusten kan stänga om det är för mycket dyning. Vilket det kan bli om det har varit hårt väder på Biscaya.
    Njut av La Rochelle!

• Tack för tipsen Ann-Sofie! Det är alltid så uppskattat och tacksamt att få goda råd och tips från andra seglare. Din kommentar om spanska hamnar bekräftar det jag fått känslan av, att det inte är helt enkelt att segla längs spanska nordkusten just om det blir busväder. La Rochelle är verkligen en trevlig stad och vi håller på att upptäcka den lite i taget, dag för dag. Ser fram emot marknaden på lördag! Ha det gott!

7. vad härligt ni har det vi läääängtar också
    om en månad ska vi segla i Turkiet , om det nu går att åka dit
    då får vi känna lite på värmen
    här börjar det bli lite kalla kvällar nu
    ha det så gott Thomas o Mia

• Härligt med resan till Turkiet och vi får verkligen hoppas att det är stabilt i landet när ni ska dit! Tänk att ni snart är på väg ni med. Det ska bli lika spännande att följa er när ni kastar loss.
      Ha det gott! Lotta och Mads

8. Hvor er det dejligt at følge jeres spændende færd. Atlasset ligger opslået på skrivebordet hele tiden. Jeg ved ikke om søsyge er som køresyge, men min erfaring fra mange orienteringsløb i bil er, at jeg kunne køre det væk, måske kan det også sejles væk. Ved alle sammenkomster er det mig der underholder, alle vil jo vide noget om jer. Fortsat god tur, nyd det. Kæmpekram mor

• Hej Tove! Du har helt ret i att det blir bedre med søsygen hvis jeg styrer båden eller kigger ud på horisonten i frisk luft. Jag har fundet søsygepiller som fungerer ganske godt og det en stor hjælp. Det er da en rigtig god idé med atlassen og att følge vores rejse og hvor vi er. Vi nyder hver dag og har det så fantastisk godt! Knus Mads og Lotta

9. Hej
    Oj vad ni har kämpat mot vädret, men nu blir det bara bättre och bättre.
    Vi gick till la Coruna direkt fr la Rochelle men vi träffade två båtar som gick via Gijon och som lovordade staden. Kan nog vara värt ett besök.
    Vi har det bra men har under 1,5 vecka haft stort strul med MaxSea. Furuno har gjort allt för att hjälpa oss och förhoppningsvis löser det sig idag. Isåfall går vi söderut direkt i morgon.

Hälsningar
    Ultimo

• Hallå Ultimo! Kul att höra ifrån er. Vi följer er på er blogg om era äventyr bla om grannar som draggar om natten. Det låter som att ni har det bra. Skönt att höra att det löser sig med MaxSea. Det är ju en ganska vital och viktig detalj att det fungerar för att kunna komma vidare. Håller tummarna för att det löser sig snabbt. Vi får se hur nästa väderfönster ser ut, var vi hamnar på kusten. Ha det gott och god fortsatt segling! Hälsningar S/Y Looma IV

10. Hej på er. Kul att få läsa om ert äventyr. Ser fram mot nya reseskildringar från er.
    Hälsningar från Regina Feliz (Regina 40 på hanö)

• Vas roligt att höra att ni fortfarande följer oss! Det gör oss så glada. Frekvensen på inlägg varierar och vi hoppad på att kunna öka på med inlägg lite oftare.
      Ha det gott!
      Mads och Lotta

11. Hej! Vi korsade från houat till gijón! blåste inte mkt, men rätt skönt att komma över :)
    Gijón är en fin liten stad med stränder och mysig stadskärna. Men det e inte så mkt emellan där och här i la coruña som vi är nu i
    det sägs vara mer mysiga ”rias” mellan coruña och vigo.
    Hoppas det går bra för er över, trevligt att träffas.